Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

NKÚ: Výstavba D8 se prodražuje kvůli úřadům

Česko

  22:02
Praha - Výstavba dálnice D8, která má po dokončení spojit Prahu s Ústím nad Labem a německou dálnicí A17, se prodražuje. Můžou za to hlavně nedostatky v činnosti příslušných úřadů, které prodlužují územní řízení, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad.
Stavba dálnice - ilustrační foto

Stavba dálnice - ilustrační foto foto: ČTK

Při kontrole se zaměřil na vynakládání peněz na výstavbu úseků z Lovosic do Řehlovic na Ústecku a z Trmic na hranici s Německem. Druhý uvedený úsek má být zprovozněn tento
čtvrtek. Z Lovosic do Ústí se zatím motoristé po dálnici nedostanou. Nedostatky prodlužují i přípravu výstavby úseku do Řehlovic. K tomu ještě přispívá dlouhodobě neřešený konflikt mezi veřejnými zájmy na dopravní obslužnost na jedné straně a na zachování ekologické stability ne straně druhé. "Důsledkem je nežádoucí oddalování realizace tohoto úseku přes České
středohoří," uvedl prezident NKÚ František Dohnal. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření řekl, že zprávu NKÚ ještě nezná. Po jejím nastudování se k ní prý vyjádří.

Výstavba obou úseků do konce loňského roku stála 12,8 miliardy korun. Výstavba úseku z Trmic na státní hranici si vyžádala zvýšení nákladů o 1,1 miliardy korun. Jedním z důvodů byla nutnost urychlit stavbu tak, aby bylo možné úsek zprovoznit do konce letošního roku. Největší podíl na tom má podle Dohnala ztráta letní stavební sezony v roce 2004 kvůli spornému zadání zakázky na výstavbu hraničního mostu. Náklady na samotný most kvůli
tomu vzrostly o více než 200 milionů Kč. Urychlené dokončení úseku však dostupnost Ústí nad Labem nezlepšilo, dodal. Hoření nesouhlasí s tím, že by za vysokou cenu mostu mohlo ŘSD. "Cena vyšla z výběrového řízení," uvedl. Dodal, že kontroloři most porovnávali s jinými
stavbami, se kterými ale podle ŘSD není možné tento most porovnávat. Celkem stavba úseku k hranici s Německem o délce 23,4 kilometru, který bude otevřen ve čtvrtek, stála asi 19 miliard korun. Cena výstavby poslední části dálnice D8 mezi Řehlovicemi a Lovosicemi o délce 16,4 kilometru je odhadována na osm miliard Kč.

V případě hraničního mostu NKÚ zjistil, že Ředitelství silnic a dálnic umožnilo subjektivní hodnocení nabídek podle odborné způsobilosti uchazečů a neuvedlo dílčí podmínky, podle nichž nabídky hodnotilo. To umožnilo, aby jeden z uchazečů soutěž o zakázku napadl u antimonopolního úřadu. Následné správní řízení trvalo celou letní sezonu v roce 2004 a stavbu zpozdilo. Dálniční úsek z Ústí nad Labem k německému hraničnímu přechodu v Petrovicích začnou řidiči využívat 21. prosince. V historii výstavby českých dálnic jde o úsek, kde byla nejvyšší cena za jeden kilometr komunikace. Dálnice byla drahá kvůli nepříznivému terénu Krušných hor, který překonává. Na úseku je 1,5 kilometru mostů a přes 2,5 kilometru tunelů. Z Ústí do Prahy zatím dálnice nepokračuje, ŘSD předpokládá, že ji zprovozní v roce 2009 nebo 2010.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!