20. dubna 2010 10:18 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Nová teorie smolenské
tragédie: piloti neviděli rokli

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Trosky letadla Tupolev Tu-154, který havaroval na letišti ve Smolensku | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trosky letadla Tupolev Tu-154, který havaroval na letišti ve Smolensku | foto: Reuters
VARŠAVA/PRAHA Média v posledních dnech zmínila množství spekulací na téma, jak mohlo dojít k pádu polského vládního letounu. Podle nové teorie si kapitán v husté mlze neuvědomil, že letí nad roklí, která se nachází těsně před letištěm. Mohl se tak domnívat, že letí příliš vysoko, začal klesat a zavadil o stromy. Napsal to na svém blogu ruský novinář Sergej Amielin.

"Okolí Smolensku je velmi kopcovité. Letiště leží na vrcholku jednoho z kopců. Při přiblížení se k přistávací dráze tak letadla letí nad 60 metrů hlubokou roklí," citoval z blogu polský list Wprost. Podle Amielina je potřeba letět nad touto roklí dostatečně vysoko, polský speciál ale naopak začal klesat.

"Pilot se přibližoval k letišti v husté mlze. Rokli neviděl. Mohl si říci, že stroj je příliš vysoko na to, aby mohl za chvíli přistát. Rozhodl se proto začít klesat. Na okraji rokle se pak nacházel ve výšce 8 metrů a zavadil křídlem o strom," doplnil ruský novinář v rozhovoru pro deník Gazeta Wyborcza.

Jak mohlo dojít ke katastrofě polského letadla

Podle nejmenovaného polského vojenského pilota je tato teorie velmi pravděpodobná. "Piloti si podle mě mysleli: zkusíme se přiblížit co nejvíce nad zem a bezpečně přistát, a když to nepůjde, tak poletíme na jiné letiště," nechal se slyšet pilot. Výšku letadla nad zemí jim podle něj ukazoval výškoměr, a protože v mlze netušili, že je pod nimi prohlubeň, připadalo jim, že jsou příliš vysoko. "Rokle se pro ně stala smrtící pastí," dodal pilot.

Co prozradily černé skříňky? 
Nejnovější verzi letecké nehody potvrzují i někteří svědci. Ti údajně viděli, jak letadlo zničehonic, když vyletělo z mlhy, začalo rychle stoupat. "Vše ale určitě objasněno není. Co jiné systémy, které upozorňují na blízkost země a kterými byl letoun vybavený? Co mapy terénu, které měli k dispozici? Ato nejdůležitější - co je přimělo k přistání v takovýchto podmínkách?" uzavřel vojenský pilot, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Ruští a polští experti včera dokončili dešifrování černých skříněk z letadla. Záznam komunikace posádky je ale prý do značné míry překryt šumy a je potřeba nyní zapracovat na jeho obnově. Do Moskvy by také měli v nejbližších dnech dorazit odborníci z Varšavy, kteří mají pomoci identifikovat hlasy členů posádky na záznamníku. Oficiální závěry vyšetřování prý budou známy až za několik týdnů.

Polský deník Dziennik Gazeta Prawna v této souvislosti uvedl, že černé skříňky zaznamenaly kromě posledního dění v kokpitu i výkřiky z míst, kde seděl prezident a ostatní pasažéři. Mluvčí polské prokuratury Zbigniew Rzepa to ale dementoval. "Černá skříňka nahrává jedině zvuky z kokpitu, zvuk ze zbylých částí letadla tam nemohl dolehnout," uvedl Rzepa.


  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.