3. května 2016 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Otevřel dveře od auta, zranil cyklistu, ten zemřel. Čí to byla vina? Složité, tvrdí právníci

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 123Diskuse
Tragická nehoda osobního vozidla s cyklistou skončila smrtí šestapadesátiletého... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tragická nehoda osobního vozidla s cyklistou skončila smrtí šestapadesátiletého... | foto: Policie ČR
PRAHA Kolem zaparkovaného auta projížděl cyklista v centru Brna zrovna ve chvíli, kdy řidič otevíral dveře. Na následky zranění po pádu na koleje zemřel. Případem se bude zřejmě zabývat soud. Určit, kdo je viníkem tragédie totiž zatím nelze s jistotou říci, shodují se dopravní právníci oslovení serverem Lidovky.cz.

Šestapadesátiletý brněnský architekt Petr Hurník zemřel před deseti dny během tragické nehody. V momentě, kdy objížděl stojící auto, otevřel řidič vozidla dveře. Cyklista do nich narazil a skončil podle policejní mluvčí citované serverem iDnes.cz v bezvědomí na tramvajovém pásu. Na následky zranění zemřel, cyklista neměl helmu.

O míře zavinění ale policie zatím nechce spekulovat. V této věci bude mít zřejmě rozhodující slovo soud. Podobné případy jsou totiž vždy složité na posouzení. Podle oslovených dopravních právníků nelze obecně říci, kdo mohl nehodě předejít.

Bezpečná vzdálenost vs. rozhlížení se

„Řidič se musí přesvědčit, jestli svým úkonem nezpůsobí někomu dalšímu v provozu problém. Stejně tak ale musí cyklista dbát na to, aby jel na určitou vzdálenost od vozidla. To jsou dva aspekty, které je potřeba vnímat,“ uvedl pro server Lidovky.cz dopravní právník Vladimir Kolář. „Znalec musí určit, kdo a jak mohl nehodě zabránit, a jestli vůbec. Zatím to vypadá na spoluzavinění. Tak to většinou vnímají i pojišťovny,“ troufl si odhadnout výsledek šetření nehody.

Policie hledá svědky

Policisté hledají svědky nehody. K nehodě došlo 23. dubna ve 20:17 pod zastávkou MHD v prostoru před domem číslo 68 v Pekařské ulici. „Žádáme všechny svědky dopravní nehody, aby kontaktovali policisty prostřednictvím linky 158, případně se ozvali přímo dopravním policistům na telefon 974 628 319, nebo na mobil 776 231 906,“ prosí policie na webu.

Jeho kolega z oboru se však k věci staví poněkud nejistě. „Vždy se to liší případ od případu. V tomto případe je to na posouzení znalců,“ míní právník Zbyněk Krchňavý, který se zaměřuje na dopravní právo. Podle něj nelze jednoznačně říci, kdo nehodu zavinil. K posouzení je prý zapotřebí vědět, kde a v jakou denní dobu k nehodě došlo či jaká byla hustota provozu.

Srážka způsobená otevíráním dveří automobilu není ojedinělým případem. „V Česku dokonce existuje judikát na otevírání dveří od auta. Záleží, jestli cyklistu viděl, či nikoli. V případě, že ano, mohlo by se to kvalifikovat jako těžké ublížení na zdraví s následkem smrti. Myslím si, že řidič porušil důležitou povinnost, tedy rozhlížení se při otevírání dveří. Cyklista měl zase dodržet určitou vzdálenost od auta.“

Kolem zaparkovaného auta projížděl cyklista v centru Brna zrovna ve chvíli, kdy řidič otevíral dveře. Na následky zranění zemřel.

Podle Krchňavého může případ výrazně měnit i fakt, jestli měl cyklista přilbu či nikoli. Tu šestapadesátiletý muž při nehodě neměl. Ačkoli její nošení není u dospělých povinné, může být taková skutečnost, jak tvrdí právník, brána u soudu v potaz.

„Jestliže neměl jako dospělý helmu, může to u soudu někdo namítat. Mohlo by se pak jednat o spoluzavinění,“ uvádí právník Josef Biňovec. Stejně tak by to mohlo ovlivnit rozhodování o finančním odškodnění.

Přejíždění do pruhu řidiče

Ani Biňovec nechce předjímat výsledky soudu. Přiklání se ale spíše k verzi, že šlo o vinu řidiče. „Pokud jel cyklista ve stejném směru jako řidič automobilu, což předpokládám, a on otevřel dveře, aniž by se podíval dozadu, jestli ho někdo nepředjíždí či neobjíždí, pak je to jednoznačně vina řidiče osobního vozidla,“ odpověděl na dotaz s tím, že podobný případ prý řešil už před lety.

Rozebral také teoretickou situaci, v níž by cyklista přejížděl do pruhu řidiče. „Pokud by řidič vozidla otevíral dveře ve svém jízdním pruhu, a cyklista by do jeho pruhu přejel, byl by to střet dvou provozů. Muselo by se řešit, kdo mohl střetu zabránit, čili by byl potřeba znalecký posudek,“ doplnil.

skŠárka Kabátová
  • 123Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz