RECENZE: Nebýt zpěvu, byl by koncert Paula McCartneyho zcela perfektní

2:49
Čtvrteční vystoupení Paula McCartneyho v pražské O2 areně, historicky druhé v České republice, nadšeně sledovala vyprodaná hala, tedy kolem sedmnácti tisíc diváků. Za nemalé peníze toho dostali opravdu hodně: skvělé písně, pozoruhodnou dramaturgii, výbornou kapelu a aranžmá i jednu z největších legend populární hudby takřka nadosah.

McCartneyho doprovází skupina v čele s klávesistou Paulem Wickensem, s nímž spolupracuje od konce 80. let. foto:  David Neff, MAFRA

Když po bezmála třech hodinách McCartneyho koncert skončil, na protagonistovi nebyly, alespoň na dálku a z obřích projekčních pláten, vidět žádné známky únavy. Dokonce se zdálo, že na rozdíl od i o dvě generace mladších hudebníků ani není zpocený. A to se jeho setlist zastavil na počtu neuvěřitelných osmatřiceti písní - včetně šesti přídavkových.

McCartney se učil česky. Koncert zahájil písní A Hard Day’s Night

Přitom si McCartney, který v sobotu oslaví čtyřiasedmdesátiny, ani na chvilku neoddechl. Střídal baskytaru, elektrickou a akustickou kytaru, ukulele a dva klavíry, do zpěvu šel naplno a mezi písničkami ještě dělal opičky do publika a předváděl komické tanečky. Nemluvě o příkladném kontaktu s publikem: nejen časté pokusy o češtinu, ale obecně komunikace se všemi patry hlediště včetně těch nejzazších míst by z něj udělaly miláčka diváků, i kdyby to nebyl „ten“ sir Paul.

Repertoár sestával ze všech období jeho tvorby, ohraničen nejstarším songem, či spíše popěvkem In Spite of All the Danger z repertoáru středoškolské kapely The Quarrymen, v níž se seznámil s Johnem Lennonem, a písní nejnovější, FourFiveSeconds, kterou McCartney napsal pro sebe, Rihannu a Kanyeho Westa. Jednalo se ale jen o krajní body pomyslné úsečky. To nejdůležitější, kvůli čemu vážily cestu do Prahy zástupy fanoušků z celé republiky i z ciziny, se ovšem odehrávalo mezi nimi.

Zpěvák skladatel Paul McCartney.
V pražské O2 areně za velkého jásotu vyprodaného hlediště začalo vystoupení...

Plných třiadvacet písniček vybral Paul McCartney z repertoáru The Beatles. A to jak z jejich, řekněme, přímočarého období, jako byl hned úvodní A Hard Day’s Night nebo Can’t Buy Me Love, tak z vrcholné sofistikované tvorby, která pomohla posunout fenomén populární hudby výše na žebříčku obecného vnímání coby uměleckého projevu: třeba Eleanor Rigby nebo Fool on the Hill. Plus pochopitelně hity na rozezpívání davů typu Let It Be, Hey Jude, případně hříčka Ob-La-Di, Ob-La-Da, při níž atmosféra v hale neměla daleko do nějakého bierfestu.

Zvolte nejlepší McCartneyho píseň

Jenomže Paul McCartney není jenom The Beatles. I když jich nebylo mnoho, v programu zazněly také písně z doby, kdy křižoval svět v čele kapely Wings - a jejich poměrně tvrdé rockové písně představily tohoto hudebníka v odlišné poloze, která vlastně nebyla, snad kromě stavby některých melodií, příliš podobná ničemu, co bylo typické pro The Beatles. Nejnovější tvorbu Paula McCartneyho pak představily tři kousky z jeho zatím posledního alba New z roku 2013.

Paula McCartneyho doprovázela pouze čtyřčlenná kapela, což u hvězdy z této ligy je spíše výjimka - řada jeho kolegů mívá potřebu na turné stavět bezmála bigbandy, které pak často zahltí až příliš členitým zvukem prapodstatu písniček. U McCartneyho se v tomto ohledu projevila příkladná uměřenost. Přitom posluchači nebyli o nic ošizeni a i mnohá ve své době avantgardní beatlovská aranžmá byla víceméně dodržena. A to včetně drobných, třeba i jednotaktových lahůdkových vyhrávek kláves či kytar.

Samotný Paul McCartney působil mimořádně přirozeně a ve všech často dost rozdílných výrazových polohách autenticky. Jedinou bolestí koncertu byl jeho zpěv. Je otázka, zda zapracoval věk a jedná se o setrvalý stav, nebo zda byl zrovna ve čtverteční večer v hlasové indispozici, je ale nutno zmínit, že zdaleka ne všecky melodie vyzpíval tak čistě, jak jsme u něj z nahrávek zvyklí a s některými písněmi, jako třeba Something, kterou připomněl svého zemřelého přítele a ex-Beatla George Harrisona, se vlastně nedovedl poprat vůbec.

Nicméně návštěva McCartneyho koncertu byla i přes tento nedostatek skutečným zážitkem. I pro skutečně do detailu dotaženou výstavbu koncertní show, ve které se repertoárově střídaly písně (a také instrumentace) tak, aby se posluchač ani na minutu nenudil. Rockové bloky střídaly bloky s akustickými kytarami či s dominantním klavírem, a vše doprovázela vlastně relativně decentní vizuální složka. Výbuch - doslovný, v podobě několika „plamenometů“ a spleti laserových paprsků - si nechal McCartney až skoro na samý konec show, do bondovské písně Live and Let Die. Skvělá volba.

Kompletní program koncertu Paula McCartneyho

1. A Hard Day's Night (The Beatles)

2. Save Us