17. prosince 2016 14:04 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PETRÁČEK: Kam jsme dojeli po 50 letech výstavby dálnic

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 27Diskuse
D8 (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy D8 (ilustrační foto) | foto:  Dan Materna, MAFRA
Když 10. května 1869 v USA propojili východní a západní úsek Pacifické železnice, do posledního pražce zarazili zlatý hřebík. Ten v sobotu u tunelu Radejčín k vidění nebyl, ale sláva je to i tak veliká. Po letech se konečně propojí jižní a severní úsek dálnice D8. Je to víc než jen jeden úsek. Je to symbol. Jednak toho, že se otvírá přímé dálniční spojení na Drážďany a Berlín. A pak i širšího důvodu k bilanci.

D8 uzavírá padesát let budování dálnic u nás. To, co se dělo předtím (plány, projekty, rozestavěné úseky), patří k prehistorii. Ale skutečná historie začala až v roce 1967 zahájením stavby dálnice D1. Takže: kam jsme za ono půlstoletí dospěli? Můžeme vůbec hovořit o skutečné dálniční síti, nebo jen o rozvíjení jejího projektu?

Když v Utahu dokončili Pacifickou dráhu, bylo to jen šest let po začátku stavby dlouhé 3077 kilometrů. Oproti tomu působí 1247 kilometrů českých dálnic postavených za 50 let směšně. Jistě, toto srovnání je absurdní, neboť jde o jiné technologie, normy, právní a společenské prostředí. Ale i srovnání daleko férovější – například s výstavbou dálnic v Polsku – dopadá pro nás neblaze. A to je země, z jejíž dopravní infrastruktury jsme si ještě před dvaceti lety dělali spíše legraci.

To jsou širší problémy než sesuv horniny na D8. Dálnice přibývají pomalu. Loni to číslo poskočilo jen proto, že úřady do škatulky dálnice přesunuly i rychlostní silnice. Ano, teď oslavujeme dvojí dálniční spojení s Německem a jedno se Slovenskem (zděděné z federace), ale stále chybí pořádné spojení s Polskem a Rakouskem. A jestli struktura našich dálnic něco připomíná, tak spíše centralizovanou pavučinu s pevným těžištěm v Praze než široce dostupnou síť, jako je tomu v Německu. To nevypovídá o promyšleném systému v zemi, která leží uprostřed střední Evropy a je notoricky závislá na kontaktech a spolupráci se sousedy.

Budování českých dálnic vykazuje jeden společný problém. Každý projekt se rozděluje na krátké úseky, které se postupně začínají stavět, přičemž jako poslední přicházejí na řadu ty nejkomplikovanější. Na tom drhlo dokončení D5 (obchvat Plzně), D8 (průchod středohořím), spoje do Polska a Rakouska (přes Mikulov, či přes Břeclav?) i projekt D3 (kudy přes Sázavu?). Vzejde z toho po dokončení D8 nějaká lekce? Budou se příště problémy komplikovaných úseků řešit jako první? Výplatu by na to nikdo nevsadil.

  • 27Diskuse


Zbyněk Petráček

Autor

Zbyněk Petráčekzbynek.petracek@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.