21. března 2014 13:04 Lidovky.cz > Zprávy > Názory

PETRÁČEK: Když se řekne „embéčko“

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Škoda 1000 MB | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda 1000 MB | foto: ve spolupráci s Autoweb.cz
Leckomu vrtá hlavou, že za čtvrtstoletí svobody a budování kapitalismu se naše prosperita nepřiblížila Západu tak, jak jsme si to malovali. Z hlediska HDP na hlavu jsme zatím v Evropě dohnali jen Portugalsko a Řecko. Jistým způsobem ty úvahy ilustruje dnešní 50. výročí „embéčka“. Příběh automobilu Škoda 1000 MB je fenomén spíše společenský než technický.

Embéčko ztělesnilo reformně komunistický konzumerismus éry Antonína Novotného i pražského jara. Posadilo zdejší společnost na kola podobně, jako o 55 let dříve Američany Fordova „plechová Líza“. A šlo o moderní auto na západní úrovni. Škoda 1000 MB s tehdy trendovým motorem vzadu působila stejně jako Volkswagen 1500, Renault 8 či sporťáky NSU. Když ji testovali západoněmečtí novináři, dali je na roveň zmíněnému renaultu.

Člověku vrtá hlavou otázka: Když komunisté dokázali vyvinout tak pěkné a dobré auto, proč potom začal náš stát zaostávat? Je to téma na hlubokou analýzu. Ale cosi napoví i tak okrajové záležitosti, jako byla před lety dačická výstava o životě v česko-rakouském pohraničí.

ČTĚTE TAKÉ:

Fotografie ukazovaly paralelní vývoj českého a rakouského „zapadákova“ – práci, život i zábavu lidí v něm. Ve 40. a počátkem 50. let působil rakouský „zapadákov“ zaostaleji a ušmudlaněji než český. Bylo po válce a Rakousko patřilo mezi poražené země. V 60. letech byly oba „zapadákovy“ srovnatelné. Lidé chodili podobně oblečeni, bydleli v podobných domcích, jezdili podobnými auty (Češi v embéčkách, Rakušané ve volkswagenech) a bavili se na podobných hasičských bálech. Až v 70. a 80. letech se nůžky začaly rozvírat ve prospěch Rakouska – ve prospěch lépe udržovaných domů, hezčího oblečení i kvalitnějších aut.

Proč u nás nastal sešup až tehdy? Lze za tím vidět neblahý vliv normalizace a negativního výběru talentů v té době. Ale i vytrácení dividendy masarykovské republiky. Úspěch embéčka doložil, že v době jeho vzniku už sice 16 let vládli komunisté, ale konstruktéři, řemeslníci i dělníci ještě mohli zúročit kvalifikaci získanou za první republiky. Ten vliv nešlo jen tak vymazat. Tak jako dnes nelze úplně vymazat fakt, že tolik lidí získalo školu života za normalizačního komunismu.

Na to vše nás upomíná Škoda 1000 MB, auto, které si loni koupila i nová britská velvyslankyně v Praze. Když se jí novináři z MF Dnes ptali, proč zrovna embéčko, odpověděla: Protože je originální a líbí se mi, jak vypadá.

  • 12Diskuse
Zbyněk Petráček

Autor

Zbyněk Petráčekzbynek.petracek@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz