Lodní deník lodi Costa Concordia se začal psát v roce 2006. V srpnu toho roku nový přírůstek do italské flotily Costa Cruise slavnostně pokřtila česká topmodelka Eva Herzigová, která se provdala za Itala a je v zemi velmi populární.
Zatímco dávní Vikingové svá plavidla křtili krví válečných zajatců, Concordii pokřtili už podle moderních námořních tradic. "Herzigová roztříštila o bok lodi láhev šampaňského," psala tehdejší média (nyní se ovšem objevily zprávy, že se láhev neroztříštila a že to bylo neblahé znamení...).
Fotogalerie: |
Concordia, jejíž váha bez vybavení činila 112 tisíc tun, se stala největším výletním plavidlem plujícím pod italskou vlajkou. Na délku měří 290 metrů, široká je 36 metrů a sahá do výšky 60 metrů. Plout mohla maximální rychlostí 43 kilometrů za hodinu a na moři mohla zůstat deset až čtrnáct dní.
Tragédie si vyžádala 5 mrtvých, 15 lidí se pohřešujeLuxusní plavidlo s 4234 cestujícími v pátek najelo na útes u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila trhlina a plavidlo se začalo převracet. |
Loď brázdila především vody Středozemního moře. Každý týden vyjížděla na sedmidenní plavbu kolem pobřeží, kdy navštěvovala přístavy Marseille, Barcelona, Palma de Mallorca či přístav v italském Palermu.
A jak hluboko do kapsy si zájemci o projížďku po Středozemním moři museli sáhnout? Kdo si nepotrpěl na přílišný kýčovitý luxus, sehnal palubní lístek v přepočtu "už" za zhruba 12 tisíc korun. Lepší kajuty s balkonem a přímým vstupem do lázní byly v nabídce asi za 30 tisíc korun.
Nejednalo se však o konečnou cenu. Nápoje v barech či kavárnách si museli cestující hradit sami. Stejně tak pasažéři platili za řadu nabízených služeb i servisní poplatek, který činil v přepočtu 120 korun za každý den plavby.
Šance pro lovce pokladů?
Výzdobu interiérů navrhovala řada předních italských designérů, přičemž hlavním motivem byla evropská velkoměsta. Na 13 palubách zpola zatopené lodi se nyní nachází i desítky děl italských umělců, které zdobily lodní prostory.
Kromě luxusního, často pestrobarevného vzhledu ale Concordia nabízela i prvotřídní vybavení. Cestující si mohli vybírat z pěti restaurací, po večeři mohli zajít na skleničku do jednoho ze třinácti barů a pak si třeba odpočinout v prostorných lázních.
Kdo nechtěl na palubě jen zahálet, mohl využít některý ze čtyř bazénů, sportovní hřiště, zajít si do dvoupodlažního fitness centra a pro zaryté běžce byla na palubě k dispozici dráha o délce 170 metrů.
Za zábavou mohli lidé zavítat například do kina, do divadla, kasina, na diskotéku, nebo si lehnout k bazénu a dívat se na televizi. Děti se mohly bavit v dětském koutku nebo třeba na tobogánu, případně mohly zavítat na automobilový trenažér simulující jízdu ve voze F1.
Gott na palubě
Luxus zaoceánské lodi si v minulosti užíval například i Karel Gott, když na palubu Concordie zavítal v rámci turné v lednu minulého roku. A jak tehdy řekl deníku Blesk, plavba byla zážitek, ale poprvé v životě se prý bál. "Hladina moře se vzedmula a já dostal strach, že už snad nikdy neuvidím rodinu," vzpomínal tehdy Gott.