Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Polská poslankyně vyhrála válku s Kauflandem. Přestal používat slova 'domácí' a 'naše'

Svět

  6:30
VARŠAVA/PRAHA - Německý obchodní řetězec Kaufland má v Polsku problém kvůli předstírání, že je polský. Tamní Úřad pro ochranu spotřebitele (UOKiK) dal za pravdu stížnosti poslankyně vládní strany Krystyny Pawlowiczové, že Kaufland záměrně mate zákazníky. Nebude proto už v reklamních sloganech používat slova „naše“, „polské“, nebo slovní spojení „naši dodavatelé“.

Kaufland (Ilustrační foto) foto: Jiří Bervida, MAFRA

Německý řetězec se sice necítí být ve věci vinen, ale jeho představitelé se rozhodli ve sporu s poslankyní vládní konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS) nepokračovat.

Polská vláda chce zakázat volný prodej pilulek ‚den poté‘

Přimělo je k tomu rozhodnutí úřadu chránícího spotřebitele, který dal za pravdu stěžující si poslankyni. Řetězec změny v interních předpisech zavedl už na začátku února, ale odmítl vydat oficiální prohlášení, kterým by je oznámil veřejnosti. „Prohlášení by bylo jako přiznání protiprávního jednání,“ citoval přístup Kauflandu, který nepovažuje užití slova „naše“ za problematické, píše polský deník Gazeta Wyborcza.

Pawlowiczová o tom, že podává oficiální stížnost, informovala v září na Facebooku. Postěžovala si, že síť obchodů „předstírá, že z ní profitují polští podnikatelé“ a „většina Poláků chce kupovat polské výrobky, ne ‚naše‘, tedy ‚vaše‘ německé,“ jak také napsala.

Příkladem, který podle konzervativní poslankyně Pawlowiczové vyvolává zmatek mezi spotřebiteli, je třeba reklama, která zní: „Objevte a užijte si naše domácí produkty.“ Nelíbí se jí ani odkazy na tradiční polskou kuchyni.

„Nabídka Kauflandu v současnosti obsahuje více než 6 tisíc polských produktů. Tak bohatý sortiment je možný jen díky spolupráci s více než 1200 polskými dodavateli, výrobci a farmáři, od kterých produkty odebíráme,“ odpověděl však Kaufland ještě v září na výtky poslankyně.

V dopise, kterým UOKiK dal za pravdu stěžující si Pawlowiczové ohledně používání matoucích sloganů, je prý mimo jiné také uvedeno, že „téměř většina“ tržeb Kauflandu pochází z prodeje potravinových výrobků, na nichž je napsáno, že jsou z Polska, od polských dodavatelů. „Pokud to tak je, nemůže být pozvání koupit polské domácí výrobky bráno jako uvádění v omyl,“ řekla pro polský list mluvčí polské divize Kauflandu Malgorzata Wójciková-Koczurová.

Dodala však, že se Kaufland bude řídit autoritou UOKiK. Aby se řetězec vyhnul soudním sporům, autonomně se rozhodl, že nebude používat zájmena „my“ a „naše“ ve spojitosti s „domácími dodavateli“ a „domácími“ či „polskými produkty“.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!