29. července 2011 11:00, aktualizováno  15:57 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Polský ministr odstoupil
kvůli Smolensku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Ruští vyšetřovatelé na místě havárie (snímek z 11. dubna 2010) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ruští vyšetřovatelé na místě havárie (snímek z 11. dubna 2010) | foto: ČTK
VARŠAVA Polský ministr obrany Bogdan Klich odstoupil poté, co byla vydána zpráva o příčinách loňské havárie u Smolenska, kde zahynul i prezident Lech Kaczyński. Podle ní chybovali Rusové i Poláci.

Demisi ministra mimo jiné požadovala konzervativní opozice, kterou vede bratr zemřelého prezidenta Jaroslaw Kaczyński. "Ministr obrany Bogdan Klich mi včera předal svoji rezignaci a já jsem ji dnes přijal," řekl premiér premiér Donald Tusk.

Světla nefungovala
Osvětlení na letišti v západoruském Smolensku před loňským pádem polského vládního letounu Tu-154 nebylo plně funkční a nebylo kompletní. Vedoucí letového provozu dával špatné příkazy posádce stroje. Vyplývá to ze zprávy polské komise, kterou zveřejnil ministr vnitra Jerzy Miller.

"Smolenské letiště nezajistilo bezpečné přistání," prohlásil člen komise Maciej Lasek. "Třicet procent osvětlení (přistávací dráhy) bylo nefunkčních nebo je zakrýval porost," dodal. Na mnoha lampách podle něj chyběly čočky a zrcadla a některé stromy v okolí byly vyšší, než je přípustné.

Zpráva ale rovněž upozorňuje na pochybení na polské straně. Zejména se zmiňuje o nedostatečné přípravě na let, která se odehrála ve spěchu a nesplňovala všechny bezpečnostní požadavky. Posádka Tu-154 navíc kvůli nedostatečnému školení a tréninku ignorovala systém TAWS, který varuje, že se stroj blíží k zemi.

Ruští vojáci vyměňují žárovky na letišti ve Smolensku. Snímek z 20. dubna 2010Ruští vojáci vyměňují žárovky na letišti ve Smolensku po nehodě polského letounu

Lasek také upozornil na nedostatky u 36. pluku polského dopravního letectva, jehož piloti přepravují nejdůležitější osoby v zemi. Pluk měl vzhledem k počtu příslušníků mnoho povinností a také propustil řadu zkušených pilotů, na jejichž místo nastoupili nezkušení a mladí lidé.

Komise mimo jiné zjistila, že navigátor havarovaného stroje měl malé zkušenosti a kvůli předchozímu letu nebyl dostatečně odpočatý. Posádka se sešla s půlhodinovým zpožděním, takže letová příprava se udála ve spěchu.

Při smolenské havárii loni v dubnu zahynuli spolu s prezidentem Kaczyńskim také jeho manželka a dalších 94 lidí. Delegace cestovala do Smolenska, aby v nedaleké Katyni uctila památku tisíců Poláků, jež tam v roce 1940 povraždila tajná sovětská policie NKVD.

Hlavní body polské zprávy:

- polská posádka nebyla pod tlakem prominentních cestujících
- piloti se v okamžiku havárie nepokoušeli přistát, zamýšleli pouze provést průlet, aby zjistili, zde je přistání za špatné viditelnosti možné
 - letadlo bylo do okamžiku nárazu technicky v pořádku a plně funkční
- na palubě stroje nebyly žádné výbušniny, radioaktivní materiál a jedy
- posádka učinila rozhodnutí ještě předtím, než velitel vzdušných sil Andrzej Blasik vstoupil do kokpitu. Blasik rovněž nezasahoval do pravomocí pilotů.

Pochybení na polské straně:
- sestoupení pod minimální hladinu sestupu za nepřiměřené rychlosti ve špatných meteorologických podmínkách zamezilo vizuálnímu kontaktu se zemí;
- posádka zahájila pozdě druhý oblet letiště;
- posádka se na let připravila nedostatečně, příprava se uskutečnila ve spěchu a nesplňovala všechny bezpečnostní požadavky;
- navigátor havarovaného stroje měl malé zkušenosti a kvůli předchozímu letu nebyl dostatečně odpočatý;
- posádka kvůli nedostatečnému proškolení a tréninku ignorovala systém TAWS, který varuje, že se stroj blíží k zemi;
- hlavní pilot nebyl dostatečně zkušený;
- 36. pluk polského dopravního letectva, jehož piloti přepravují nejdůležitější osoby v zemi, měl vzhledem k počtu příslušníků mnoho povinností a propustil řadu zkušených pilotů.

Pochybení na ruské straně:
- třicet procent naváděcího osvětlení na smolenském letišti bylo nefunkčních nebo je zakrýval porost, na mnoha lampách chyběly čočky a zrcadla a některé stromy v okolí byly vyšší, než je přípustné;
- vedoucí letového provozu na ruském letišti dával špatné příkazy posádce polského stroje.

Lidovky.cz, ČTK
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.