Poslanecká sněmovna vydala Vlastu Parkanovou k trestnímu stíhání kvůli nákupu letadel Casa. Doufejme, že policisté, kteří o to žádali, jsou při síle. Jestliže totiž platí věta bývalého vyšetřovatele Zdeňka Ondráčka, že policie v této kauze potřebuje otestovat svoji pozici a současné klima, aby se mohla pustit do dalších případů, budou mít hodně co na práci.
Především bude policie muset rozptýlit dvě vážná podezření vznesená na svou adresu:
- že bezpečnostní sbory pracují na politickou objednávku,
- že si vybírají pouze snadné kauzy předražení pro další vyšetření.
Aby je vyvrátili, pak si dle mustru „Casa“ musejí počínat i v mnoha podobných případech z minulosti — tedy přezkoumávat, zda konkrétní vrcholní politici a úředníci nejsou odpovědní za předražování nákupů. Podezřelých zakázek je v Česku nepřeberné množství. ČESKÁ POZICE si dovoluje vylovit z nich malé menu pro začátek. Začněme, jen tak pro ilustraci, právě u ministerstva obrany.
- Indicie o předražení provázely nákup minometů pro českou armádu, v němž se angažoval bývalý náměstek Vlasty Parkanové Jaroslav Kopřiva.
- Notoricky známým spisem, který na protikorupční polici leží už několik let, je případ pořízení kolových obrněnců pandur. V tomto případě buďme trochu tolerantní, neboť příslušným šéfem vyšetřovatelů je Jiří Mazánek, který rozpracoval i kauzu Casa. Na bedrech mu tedy leží nejméně dva komplikované případy.
- Zajímavé by bylo i odkrytí toho, jak byly nakoupeny obrněné vozy Dingo a Iveco za více než čtyři miliardy korun. Část z nich si ministerstvo obrany pořídilo rovněž bez výběrového řízení, podobně jako letadla Casa.
- Stále nevyřešený je též případ nikdy neuskutečněného nákupu, na nějž však byla sjednána smlouva, a to nákupu stíhaček gripen vládou Miloše Zemana za 60 miliard korun. O údajné korupci v této kauze informovala švédská veřejnoprávní televize, jež uvedla, že úplatky údajně distribuoval lobbista Alfons Mensdorff-Pouilly. Ten ve zveřejněném faxu urgoval zaslání peněz pro dvacítku českých politiků a úředníků.
- Jasné není ani to, kdo nese odpovědnost za fakt, žeČesko zaplatilo 187 milionů korun za nikdy nerealizovaný PPP projekt v Ústřední vojenské nemocnici (ÚVN) v Praze – Střešovicích, na němž se podílel exministr obrany Martin Barták.
- Pochybnosti provázejí i okolnosti pořízení nákladních automobilů tatra bez tendru. Exministr Barták v tomto případu čelí obvinění, neboť řekl Američanům, že problémy se zakázkou by vyřešily peníze.
- V resortu obrany se najdou i menší podezřelé zakázky typu nákupu čtyřkolek.
- Bez vyšetření zůstává podezřelý prodej radiolokátoru Komár v roce 2007 za 188 tisíc korun. Armáda si ho o sedm let dříve pořídila za 67 milionů korun.
- Za provětrání by stál případ odloženého nákupu armádních kulometů Minimi. Opět bez výběrového řízení, proces nákupu však loni zastavilo ministerstvo obrany poté, co samo zjistilo, že zakázka může být až o 15 procent předražená.
Od obrany se poté můžeme rozlétnout do jiných resortů a hájemství, kde je co na práci. Jen stručný výběr:
- Veřejnost čeká na verdikt, zda a kdo o 388 milionů korun předražil zakázku na audiovizuální služby z doby českého předsednictví EU, jež je známá jako kauza ProMoPro.
- Stále také není dořešen nákup zdravotnických zařízení pro Krajskou zdravotní v Ústeckém kraji, příběh, kde hrozí, že Česko přijde o 360 milionů korun z evropských fondů.
- Předražené zakázky systematicky vypisoval i Magistrát hlavního města Prahy. Podle dnešního radního pro infrastrukturu Pavla Richtera (TOP 09) odbor městského investora v minulosti předražoval zakázky až o 60 procent.
- Bombastická je pak zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu, o níž informovala jako první ČESKÁ POZICE, že výstavba pražského silničního okruhu se prodražila o 60 miliard.
- Pak tu máme samozřejmě osmatřicetimiliardový projekt pražského tunelu Blanka.
- Bez „bodů“ není ani ministerstvo vnitra, kde se ztrácely peníze při rekonstrukcích nemovitostí.
- S nemovitostmi však má potíž i Karlova univerzita, která si koupila klasicistní budovy v centru Prahy za 400 milionů od soukromé firmy, ačkoli ta je o několik let dříve pořídila od Českých drah za polovinu.
U všech těchto sporných zakázek, a jistě u stovek dalších, čeká veřejnost na jasné vysvětlení a zcela korektní práci orgánů činných v trestním řízení. Je to práce na řadu let. Svého druhu účet.