Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Rekviem za českou státnost

  9:53

Stát, jenž plní své funkce, se v Česku začíná vytrácet. Proto jej již nelze nadále ničit, a současně předstírat, že funguje dostatečně.

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Poměrně nový státní svátek 28. září – Den české státnosti – byl navržen v roce 2000. Jeho smyslem bylo oslavit:

  • opětovné spojení od roku 1993 české státnosti s historickým územím takzvaných Zemí Koruny české
  • hlavního patrona české země, knížete svatého Václava, zavražděného tohoto dne v roce 935 vlastním bratrem Boleslavem.

Od druhého záměru bylo legislativně, byť ne skutečně upuštěno kvůli tehdejším parlamentním sporům. Obsahem a smyslem svátku měl být pouze první záměr. Po dvanácti letech existence tohoto státního svátku je však ve skutečnosti jeho obsahem a smyslem druhý záměr. Mediálně i fakticky se připomíná památka českého světce a mučedníka svatého Václava – zejména na Národní svatováclavské pouti ve Staré Boleslavi.

Relikvie svatého Václava jsou převezeny do Staré Boleslavi, kde kardinál a církevní hodnostáři společně s prezidentem republiky vzdají hold třetímu známému přemyslovskému knížeti. Na pouti se pak prodávají svatováclavské suvenýry. Na rozdíl od této slavnostní události je průběh oslavy české státnosti zrychlený a formálnější. Jako když odchází kapela z venkovského pohřbu do hospody na smuteční hostinu a na přípitky za zesnulého.

Povinnosti

Česká státnost se především týká schopnosti občana (národa) si samostatně vládnout a uhájit svou suverenitu vojensky i silou ducha a mezinárodního respektu. Fungování státu je především záležitostí nastavení zákonů a jejich dodržování, což garantuje stát jako suverén. Stát je pro občana a občan zase musí respektovat stát coby autoritu a plnit své povinnosti.

Stát je pro občana a občan zase musí respektovat stát coby autoritu a plnit své povinnosti

Za to chce občan i společnost od státu, aby garantoval své funkce, jak je v dnešních respektovaných státech obvyklé. Pak může občan ctít stát jako svůj národní a angažovat se v jeho prospěch, uznání i slávu a donedávna také za něj položit život v rámci vojenské přísahy, jíž však jsou dnes vázaní jen vojenští profesionálové. Těm, kteří padnou, náleží vojenská čest, přestože zahynou v jiných zemích a často kontinentech za možná i české zájmy.

Stát buď plní, nebo neplní své funkce, což závisí na vyspělosti jeho občanů i volených a nevolených elit ve třech základních státních mocích – zákonodárné, výkonné a soudní. A dle myslitelů zabývajících se moderními funkcemi státu – Johna Locka, Charlese Louise Montesquieua i amerických otců-zakladatelů o sto let později – také na schopnosti těchto tří mocí plnit své povinnosti. Stát občanovi garantuje jeho ústavní práva, zejména svobody a mezinárodního respektu, a řád.

Parlament lobbistů

Takový stát se nám však zejména od ustanovení svátku české státnosti v roce 2000 začíná vytrácet. Týká se to zejména povědomí o způsobilosti dodržovat tuto českou státnost i její atributy a zájmu o záruky pro každodenní život občana. Již v devadesátých letech se vytratilo přesvědčení, že by se stát měl starat o zdroje nezbytné ke svému hospodaření, kontrolovat základní strategická odvětví a pečovat o ekonomiku, a tím i o samotnou vlastní existenci. Především by pak měl kontrolovat dodržování právních předpisů a sankcionovat jejich porušování a zajišťovat směřování země ke slušnosti, poctivosti a smyslu pro fair play.

Úmysl Ústavy o základu státu jako o „svobodném dobrovolném vzniku a soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy“ se nenaplnil

Dle Ústavy České republiky občané „jsou odhodlaní střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodlání řídit se osvědčenými principy právního státu“. Přitom očekávají, že jejich „základní práva jsou pod ochranou soudní moci“ a že exekutiva i legislativa respektují ústavní pořádek a pečují o zdokonalování a rozkvět společného dobra českého státu. Ve skutečnosti však tomu tak není, respektive dlouhodobě přestává být. Stát se stal kořistí politických stran, jejichž členské základny – kromě stran tradičních národně-frontovních – by se vměstnaly na velký fotbalový stadion.

Dobrý úmysl článku 5 Ústavy o základu státu jako o „svobodném dobrovolném vzniku a soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy“ se nenaplnil. Nemáme totiž parlament svobodně zvolených zástupců, ale úzkých i mimopolitických skupin stranických bossů, lobbistů a zájmů bůhví koho, jež těmto zákonodárcům diktují svá rozhodnutí. Prodiskutované a pracně vyjednané návrhy zákonů odmítají poslanci, kteří je dříve „protlačili“ ve jménu nejen stranických a státních elit, ale i těch nezodpovídajících se vůbec nikomu. V parlamentu jsou již poněkolikáté zastoupené strany, které ve volbách vůbec neexistovaly a jež vznikly jen kvůli takzvaným přeběhlíkům.

Odpovědné jednání

K výkonu státních funkcí – ústavních i úřednických – patří odpovědné jednání v zájmu země, komunity a cti a respektu obyvatel národního státu a důstojného věčného odpočinku velikánů a představitelů českého státu a státnosti, ať se jmenovali Václav, Boleslav, Karel, Rudolf, Marie Terezie, František Josef nebo Tomáš. Takové jednání však znamená jednat včas, v tu pravou chvíli. Stát a jeho politici mají povinnosti jednat v době, kdy z titulu své státní funkce jednat mají. Nikoli později a jen slovy.

Jednání – projev lidské vůle, v tomto případě státnické – má dvě položky:

  • aktivní jednání – konání;
  • pasivní zdržení se – nekonání.

Pro hmotný i duševní pokrok národní i nadnárodní společnosti je především u politiků třeba, aby jednali aktivně – konali. Na základě nadstandardních informací mají povinnost pracovat, a nikoli intrikovat, pokud jsou tyto informace běžným občanům utajené. Ústavní činitelé by se měli zabývat informacemi zpravodajských služeb, jež by jim měly sloužit ke zlepšení a nápravě. Totéž platí o informacích trestně-právních orgánů. Takové fungování moderního státu a jeho péče o pozitivně upravené právo a o právní vědomí a etiku obyvatel přestaly být pro české elity imperativem.

Stát musí chránit zájmy občana tam, kam ten nemůže dohlédnout, a kde nemá dostatečné vlastní prostředky na ochranu práva a na obranu

Stát musí chránit zájmy občana tam, kam ten nemůže dohlédnout, a kde nemá dostatečné vlastní prostředky na ochranu práva a na obranu. Náš stát však ani preventivně, ani mocensky dostatečnými sankcemi nechrání nedotknutelnost majetku, obydlí a života občanů.

Přitom dle článku 11 Listiny základních práv a svobod (LZPS) „má každý právo vlastnit majetek a toto vlastnické právo má stejný zákonný obsah a ochranu. Vlastnictví zavazuje. Nesmí být zneužito na újmu práv druhých anebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy. Jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, životní prostředí nad míru stanovenou zákonem.“ Pravý opak se děje v ČR a v případě současné džungle metanolové kauzy v přímém přenosu.

Hašteřivé diskuse

Víc než 20 let diskutujeme, zda máme mít takzvaný malý liberální stát, jenž budí respekt, dodržuje právo a plní své základní povinnosti – obranu a zahraniční záležitosti –, nebo masivně opatrovnický stát, který zabezpečuje všechny neochotné a splňuje nejen každé přání, ale i vznešená, avšak neufinancovatelná práva všech na cokoli, aniž by se nějak přičinili. Tuto diskusi zpočátku vedli akademici a vědci, časem se však proměnila v klišé, která používají věční straničtí „podržtaškové“, bezduší apologetové a doživotní držitelé měnících se státních prebend.

Ani jedna dosavadní vládní garnitura však svůj projekt nezavedla. Pravice prováděla levicové populistické úlitby. Levice zase často – jakoby v rámci odklízení trosek – dokončovala pravicově vypadající opatření.

Víc než 20 let diskutujeme, zda máme mít takzvaný malý liberální stát, nebo masivně opatrovnický stát

Diskuse o Evropské unii je podobným hašteřením. Ze zapojování se do evropské ekonomické integrace se chtěně, či nechtěně stal objekt manipulace s evropskými politickými, často jen parciálními zájmy. K našemu slavnostnímu podpisu pod vstup do EU se však nakonec nahrnulo víc českých státníků bez ohledu na jejich údajný postoj k tomuto vstupu, než protokolární stůl dokázal zvládnout.

O Evropském stabilizačním mechanismu (ESM), jímž se vzdáváme významné části suverenity i řízení státních financí, zase zákonodárci hlasovali, aniž by respektovali protesty odborníků či zkoumali jeho obsah. Bude-li se do ESM doplňovat 500, 700 nebo dva tisíce miliard eur, je naší elitě zcela lhostejné. V článku 10 Ústavy se uvádí, že jen „mezinárodní smlouvou mohou být některé pravomoci orgánů České republiky přeneseny na mezinárodní organizaci nebo instituci“. Nikde se v ní nepíše, že by to mělo být na nadstátní útvar či federální suverénní stát. Je však jednodušší nepřemýšlet o zodpovědnosti a jen schvalovat.

Na národní úrovni už opět rozdělujeme společnost na „oni a my“ – „oni“, režim, a „my“, nic neovlivňující občané. Na státní úrovni pak rozdělujeme na „oni a my“ jiným způsobem – „oni“ anonymní bruselští chtějí a „my“ jen posloucháme. „My“ bychom rádi něco, ale nemůžeme – to „oni“.

Metanolová aféra

V nešťastné kauze pančování alkoholu a podvádění při jeho distribuci, o čemž se mnoho let vědělo, avšak přehlíželo, nejde jen o ústavní patos, ale i o „právo na život“ (LZPS, článek 6). Život zodpovědného i nezodpovědného občana se totiž stal pouhou hříčkou metylalkoholové rulety. A stát se ani nepokusil využít příklady efektivního řešení – Slovensko, Rakousko a Německo.

Na národní úrovni už opět rozdělujeme společnost na „oni a my“ – „oni“, režim, a „my“, nic neovlivňující občané

Až metanol nezákonně distribuovaný v alkoholu a víc než 20 mrtvých a desítky hospitalizovaných ukázal, že tato nezákonnost není pro vládu ani tolik tajemstvím jako jistým folklórem. A nejen jednotlivá ministerstva – financí, zdravotnictví, zemědělství, průmyslu a obchodu –, ale i celá vláda hlasuje zásadně kolektivně, aby nepřipustila individuální odpovědnost svých členů. Především za to jejich jednání, jež se vyznačuje nekonáním.

Metanolová aféra nepřekvapuje, ani není žádnou novinkou. Byly a jsou podobné aféry, v podstatě nevyřešené, nepotrestané a zametené pod koberec – například lehké topné oleje (LTO), privatizace státního majetku či zakamuflování národohospodářských ztrát za takzvaného bankovního kapitalistického socialismu.

Posttunelářská doba

Žijeme v posttunelářské době. Fyzické a provozní kapacity už byly rozprášeny a zašantročeny. Dnes jde o zašantročování financí vytvářených a protékajících státním strojem – daní-rozpočtu, veřejných výdajů včetně komunálních a „evropských“, zdravotního pojištění a sociálního a důchodového zabezpečení.

Letošní 28. září bohužel není oslavou kvetoucí a prosperující české státnosti

Lhostejnost státu k „právu na vzdělání“ se projevuje ve snížení úrovně a pověsti českého školství, zejména středního a vysokého. Výrazný nárůst maturantů, magistrů a inženýrů bez dostatečné kvalifikace pak jen zamlžuje pohled na funkci vzdělaného obyvatelstva a na české školství. Významný představitel establishmentu se dokonce přede mnou vychloubal, že nedávno poučoval nic nechápající vysokoškoláky v Indii, že studovat pro výsledek – potřebnou a dostatečnou kvalifikaci, důstojné uplatnění a rozvoj – je směšné. V ČR jsme dál. Studenti studují nekonečně dlouho, aby si veselý studentský život užili. Obor je až druhotný.

Letošní 28. září bohužel není oslavou kvetoucí a prosperující české státnosti. Je mementem, že stát již nelze nadále ničit, a současně předstírat, že jeho funkce jsou dostatečné.

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...