Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Praha nezaspala s půjčováním kol, ale s cyklostezkami, říká exradní

Česko

  16:00
PRAHA - Praha se chystá po vzoru světových metropolí zavést půjčování veřejných jízdních kol, takzvaný bikesharing. Podle Petra Štěpánka (Strana zelených), bývalého radního Prahy pro energetiku a cyklodopravu, se takový projekt vyplatí přivést spíše do města, kde se aktivně vylepšuje cyklistická infrastruktura, a to se prý v hlavním městě neděje.
Ilustrační foto: Bikesharing

Ilustrační foto: Bikesharing foto: Shutterstock

"Když jsem byl radní, šly na cyklistickou infrastrukturu od šedesáti milionů do čtvrt miliardy. Potom se to financování propadlo jen na desítky milionů," kritizuje Štěpánek současnou politiku města.

Petr Štěpánek na zasedání zastupitelstva v Praze s Pavlem Bémem.

Podle Štěpánka není problém, že by Praha zaspala se systémem veřejných kol, ale spíš se stavbou cyklostezek. "Netvrdím, že se bikesharing nemá udělat, ale měla by se zároveň řešit i problematická místa," míní Štěpánek.

S tím nesouhlasí radní Monika Krobová Hášová (TOP 09). "Podívejte se, jak oni ty peníze utráceli. Díky nim jsme měli nejdražší cyklostesky v Evropě," zdůrazňuje. Nyní se podle Hášové investuje do cyklistické infrastruktury zhruba 40 milionů korun. Z toho by mělo jít 25 milionů do nových investic a zbytek na opravu a údržby.

Zneužití v předvolební kampani

Štěpánek varuje před zneužitím půjčování kol v předvolební kampani. "Mám podezření, že to (primátor Tomáš) Hudeček dělá pro média, ale pokud spuštění uspěchají, může to bikesharing zdiskreditovat," bojí se.

Bikesharing by měl být spuštěn během 6 až 8 měsíců od podepsání smlouvy s vybraným provozovatelem. "Studie proveditelnosti na bikesharing vůbec nemá kontinuitu s volbami. Pravděpodobně to bude přesahovat volební období," brání projekt Hašová.

Pro Hašovou je prý největším hnacím motorem příklad z ostatních evropských metropolí. "Snažím se to prosadit tak vehementně, protože všechna evropská města už to mají," tvrdí. Infrastruktura v Praze podle Hašové nebude dobrá nikdy. "Praha zejména v centru má málo prostoru, aby se tam pohodlně vešli cyklisté, chodci a auta," míní Hašová.

Projekt bikesharingu vyjde Prahu zhruba na 50 milionů. Dalších 10 milionů by měl stát roční provoz. Zájemci by mohli za roční využívání služby paušálně zaplatit kolem 500 Kč. Ve městě by se mělo objevit 150 stanic a tisíc speciálně upravených kol.

Kolik by měl bikesharing stát?

Investiční náklady by měly dosahovat 46 milionů korun.

  • 150 stanic spolu s napájením, terminály, stojany, zámky a prací vyjde na 30 milionů korun.
  • Kola vyjdou celkem na 12 milionů korun. Cena jednoho kola by měla být 12 tisíc kroun. Projekt jich potřebuje celkem tisíc.
  • Za uživatelské a operační aplikace a implementaci systému by měla Praha zaplatit 4 miliony korun.

Údržba a provoz bikesharingu v Praze vyjde podle studie na 10 milionů.

  • Údržba kol by za rok měla vyjít na 2 miliony. To vychází na 2 tisíce na jedno kolo.
  • Na částku 2 milionů možná vyjdou i licenční poplatky dodavatelům hostingu a softwaru.
  • Zbylých 6 milionů by se mělo použít na zákaznické call centrum, servisní týmy, skladové prostory pro údržbu, skladové prostory pro zimní měsíce a údržbu a servis stanic.

Údaje byly uvedené v rámcové analýze proveditelnosti bikesharingu v Praze, kterou pro město vypracovala Česká spořitelna.

Autor: