23. ledna 2011 7:47 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Příliš pestrý „bídák“ Terfel si
vzal pivo na pódium a sváděl Češky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Bryn Terfel v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bryn Terfel v Praze. | foto: ČTK
PRAHA Velšský basbarytonista Bryn Terfel, který nesporně patří k špičkovým sólistům současnosti, zvolil pro svůj druhý pražský recitál program pestrý až příliš.

Tento sympatický pětačtyřicátník mohutného zjevu i hlasu, zvládnuté pěvecké techniky i excelentní herec si dnes zdánlivě může dovolit zpívat vše - opery a písně od baroka přes Mozarta a Wagnera po současnost, muzikály i rock. Jiná věc je, když z těchto všech svých předností chce "udělat takový stokrát dobrý dort" jako pejsek s kočičkou.

Terfel má obrovský dar okamžitě navázat kontakt s publikem: když v programu koncertu hned na začátku vběhl na pódium z lahví plzeňského, které při kavatině Donizettiho mastičkáře, v níž vychvaluje své všeumění, do dna vypil, zaplněná Smetanova síň vřela přízní.

A když v jednom z přídavků stihl coby Don Giovanni "svést" ve své serenádě přímo v auditoriu hned několik dívek jejich mužským partnerům přímo "pod nosem", posluchači propukali v halasné nadšení. Pražský koncert byl anoncován jako součást turné Terfelova nejnovějšího CD Bad Boys (Bídáci).

Ve výsledku se ale z tohoto dramaturgicky nápaditého alba objevily na koncertě jen zlomky. Místo barytonových zlosynů mefistofelskoscarpiovsko-jagovského formátu zůstalo u šibala Dulcamary z Nápoje lásky, cynika Sportin’Lighta z Porgy a Bess, londýnského krále podsvětí Mackieho z Třígrošové opery a policejního inspektora Javerta z Bídníků. Písně z dalších muzikálů Some Enchanted Evening (South Pacific) a Impossible Dream (Muž z kraje la Mancha) ukázaly, že Terfelova doména není v napodobování muzikálových specialistů, ale v mnohovrstevném vyjádření složitějších chlapíků.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Terfelova krajana Garetha Jonese ukázal, že přibližně umí hrát všechno a hlavně nahlas tak, až Terfelův hutný basbaryton zanikal. Z balkonu Smetanovy síně, považovaného za akustické optimum, zněla Wagnerova Jízda Valkýr až jako sólo pro (občas váhající) pozouny a orchestr. A Gershwinova Rapsodie v modrém byla pro zařazení do pěveckého recitálu světové operní hvězdy při zvládnuté interpretaci Pavla Kašpara příliš rozsáhlá.

Helena Havlíková, autorka je operní kritička
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz