Jenže propagace nového „brandu“ v zahraničí vázne. LN oslovily dvacítku diplomatů či šéfů poboček státních agentur, kteří se pohybují v anglickojazyčných zemích. Z odpovědí vyplývá, že cílených propagátorů názvu Czechia je jen hrstka. Patří mezi ně třeba Jiří Šitler, český velvyslanec ve Švédsku. A také Milan Hovorka, šéf zastupitelského úřadu v indickém Dillí. Ostatní jsou opatrnější.
Například honorární konzul v kanadském Calgary Jerry Jelinek jednoslovný anglický název Czechia nezdůrazňuje raději vůbec. „Určitě je nebudu mást dalším názvem, který ještě navíc uchu Kanaďana může znít jako chechnya,“ říká.
Také lidé z agentur CzechTrade a CzechInvest, které pomáhají v zahraničí českému byznysu, jsou v používání slova Czechia opatrní. A asi nejvíce jednoslovný název země vadí státní agentuře CzechTourism. Během kampaně Czech Republic – Land of Stories vznikly v letech 2013 až 2015 desítky propagačních videí a brožur za miliardu korun.
Czechia se zatím neujala ani ve sportu, a to přesto, že šéf Českého olympijského výboru Jiří Kejval podepsal s Černínským palácem dohodu o propagaci Czechie. Velké sportovní svazy pořizují sady dresů na roky dopředu. A třeba lyžaři o zavedení oblečení s nápisem Czechia ani neuvažují. Vystačí si s vlajkou a zkratkou CZE.
Možná překvapivě tak největším propagátorem Czechie zůstává prezident Miloš Zeman. „Používám výraz Czechia, protože zní krásněji a je kratší než chladný název Česká republika,“ řekl už před třemi lety během návštěvy Izraele.