Důležité při současném restaurování je to, že lunety a nástropní malba byly poprvé v historii zrestaurovány jednotným přístupem, uvedl Tomáš Záhoř, který práce vedl.
O práci restaurátorů se nyní mohou přesvědčit i návštěvníci divadla ve foyeru na prvním balkoně. Pověřený ředitel ND Václav Pelouch připomněl, že divadlo mělo v plánu restaurování lunet už celých deset let. "Marně jsme se ale snažili získat prostředky od ministerstva kultury," řekl. Náročné a nezbytné opravy součásti českého kulturního dědictví svým půlmilionovým darem umožnila mecenáška a podnikatelka Dadja Altenburgová Kohlová.
Táborsko, Žalov i Úpadek umění
Restaurátoři zahájili první etapu prací opravami lunet Táborsko, Otava, Žalov, Stráž na pomezí, Vypravování a části nástropního obrazu triptychu Umění od Františka Ženíška - Úpadek umění. Malby byly poškozeny už záhy po jejich zhotovení během požáru divadla, poškodila je voda při hašení požáru.
Malby jsou z velké části prováděné olejem, který vodu málo propouští, uvedl Záhoř. Průzkum lunet v hlavním foyeru Národního divadla začal v roce 2007. Tehdy se zjistilo, že malby byly v minulosti rozsáhle opravovány, podle Záhoře někdy až nadměrně. "Věděli jsme, že to bude náročná práce," řekl. Ukazoval fotografie z doby před restaurováním a po něm a také například to, že některé malby jsou poškozené statickou trhlinou, která prochází celým foyerem. "Je stabilní, nehýbe se, ale nelze ji vrátit do roviny," řekl k opravám trhliny v malbě. Restaurátoři upevňovali šupiny originální vrstvy malby, povrch očistili, sejmuli starším nevhodné retuše a přemalby.
Dadja Altenburgová Kohlová je předsedkyní Mecenášského klubu ND a divadlu již dříve věnovala peníze například na opravu Hynaisovy opony. Přispívá také na vznik některých inscenací.