Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Smrtelných nehod ubylo. Jasný důvod poklesu neexistuje

Česko

  13:25
PRAHA - V první polovině letošního roku zemřelo na silnicích nejméně lidi za 21 let. A odborníci se nemohou shodnout na tom, proč k tomu dochází. "Zaúřadoval" konečně bodový systém, pomohla lepší bezpečnější auta, preventivní projekt Nemyslíš - zaplatíš nebo ekonomická krize?
Dálnice (ilustrační foto)

Dálnice (ilustrační foto) foto: Reprofoto

Podle dopravního experta Stanislava Humla začal přinášet ovoce bodový systém. Děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos s ním souhlasí, řidiči jezdí s větším respektem vůči dopravním předpisům. Podle Moose ale k poklesu nehodovosti přispělo především rozšíření dálniční sítě, která patří z hlediska nehodovosti k nejbezpečnějším.

Stanislav Huml: Bodový systém přináší ovoce

Stanislav Huml účinkuje v reklamě, ač je poslancem."Myslím si, že z dlouhodobého hlediska začal fungovat bodový systém. Červenec teď sice vetoval tuto moji větu, ale myslím si, že dlouhodobý trend je zřejmý. Bodový systém začal konečně přinášet ovoce," domnívá se dopravní expert a poslanec za Věci veřejné Stanislav Huml.


Přehnaný optimismus?
Analýzou dopravních nehod se zabývá Centrum dopravních nehod v působnosti ministerstva dopravy. Podle Milana Donta ale zprávu, která by vysvětlila pokles nehodovosti, teprve zpracovávají. Podle něj je ale možná přehnaný optimismus mimo mísu, neboť čísla mohou být zkreslená. "Vzhledem k ekonomické situaci na silnicích jezdilo méně aut, které celkově najezdily méně kilometrů. Takže procentuálně možná nehodovost zůstává na stejné míře. Ale momentálně to nemůžeme potvrdit," vysvětlil Dont.

Petr Moos: Pomohlo rozšíření dálniční sítě

"Výrazný přínosem je rozšíření dálniční sítě, protože dálnice jsou z hlediska nehodovosti komunikacemi s velmi nízkým počtem nehod v přepočtu na intenzitu dopravy. Za druhé jsou to kvalitnější vozidla. A za třetí bodový systém, který nutí řidiče, aby jezdili s větším respektem vůči dopravním předpisům," říká děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Ekonomickou krizi coby důvod poklesu nehod uvedla i mluvčí dopravní policie Veronika Benediktová pro server Lidovky.cz v reakci na nízkou nehodovost v měsíci červnu. Tuto příčinu však vyvrací Moosova slova. "V dopravě už ekonomická krize v podstatě skončila. Oproti loňsku došlo naopak k nárůstu intenzity dopravy, a to o pět až deset procent," uvedl děkan dopravní fakulty.

Anketa

Co způsobilo velký pokles smrtelných nehod?

Bodový systém. 1260
Výstavba nových dálnic. 307
Nová bezpečnější auta. 5158
Policejní kontroly. 324
Ekonomická krize. 599
Nevím. 415

S Dontem se ale shoduje v tom, že bezpečnosti na silnicích přispívají i stále modernější vozidla, ve kterých má posádka větší šance na přežití.

Čtěte více

"Svoji roli ale sehrává také preventivní činnost policie a ministerstva dopravy, například kampaň Nemyslíš - zaplatíš. Stejně tak represivní činnost dopravní policie. A pozitivním statistikám napomáhají informováním také média," doplnila mluvčí dopravní policie.

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...