7. března 2009 9:52, aktualizováno  14:20 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

hledat jiný život

• Poslat
  • Redakce
  • 22Diskuse
Americká družice Kepler startuje na svou výpravu. Vesmír by měla monitorovat minimálně tři a půl roku.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Americká družice Kepler startuje na svou výpravu. Vesmír by měla monitorovat minimálně tři a půl roku. | foto: ČTK
MYS CANAVERAL Americká družice Kepler, která má pátrat po obyvatelných planetách u vzdálených hvězd, se dnes úspěšně vydala na svou vesmírnou misi. Kosmický dalekohled nazvaný po slavném hvězdáři ze 17. století by měl být v provozu minimálně 3,5 roku.

Raketa Delta II s družicí Kepler na palubě odstartovala přesně podle plánu před pátou hodinou SEČ z floridského Mysu Canaveral. Sonda nebude obíhat okolo Země, ale okolo Slunce, aby mohla po celou dobu nepřerušovaně sledovat jedno místo poblíž souhvězdí Labutě a Lyra.

V okolí zhruba 100.000 vybraných hvězd, vzdálených od nás 600 až 3000 světelných let, tam bude pátrat po "druhé Zemi", jejíž podmínky by umožňovaly výskyt života. Kepler je první sondou vyslanou americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), která dokáže najít planety o velikosti Země obíhající okolo hvězd, jako je Slunce. Odborníci očekávají, že objeví asi 50 takzvaných exoplanet s přibližně shodným průměrem, jaký má Země, a přes 800 o velikosti do 2,2 průměru Země.

"Nejde jen o vědu. Ta mise má obrovský historický význam, aby se mohlo odpovědět na otázku, která lidstvo vzrušuje od nepaměti, a to zda jsou ve vesmíru i jiné planety, jako je naše Země," řekl expert NASA Ed Weiler.

Pokud ve zkoumané oblasti je více planet s charakteristikami obdobnými Zemi, družice Kepler by jich mohla objevit desítky. Pokud by nenašla žádnou, podle dalšího odborníka NASA Williama Boruckého by to znamenalo, že planeta Země je ve vesmíru výjimkou. Až ukončení mise nejdříve za tři a půl roku prý dá vyčerpávající odpověď na všechny otázky.

Od roku 1995 bylo objeveno už 337 takzvaných exoplanet, ale všechny jsou mnohem větší, než je Země, a všechny leží na takových místech, kde je život s naprostou jistotou vyloučen. Celý projekt vesmírné družice Kepler přišel na 600 milionů dolarů.

Lidovky.cz, ČTK
  • 22Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.