12. května 2014 19:45, aktualizováno  20:33 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

'Špinavý' rychlík Excelsior zmizí z
kolejí. Cestující o něj nemají zájem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Nasazované vagony Českých drah v zimě nenabízejí nejideálnější komfort. V popředí jedno z rychlíkových oken, jímž na cestující dokonce sněží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nasazované vagony Českých drah v zimě nenabízejí nejideálnější komfort. V popředí jedno z rychlíkových oken, jímž na cestující dokonce sněží. | foto: ©? ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice
PRAHA Jeden z nejznámějších a také nechvalně proslulých rychlíků skončí. Po více než dvacetiletém provozu totiž z česko-slovenských kolejí letos v prosinci zmizí noční spoj Excelsior označený R 440/441 spojující Cheb a Košice. České dráhy přiznávají, že vlakem nejezdí dost cestujících. Čechy se Slovenskem tak nově přes noc spojí pouze dva vlaky.

Změna přijde s novým jízdním řádem pro rok 2015. "Reagujeme tak na vývoj poptávky po nočním cestování jak v ubytovacích vozech, tak ve vozech s místy na sezení. Zároveň dojde k vyšší efektivitě při využití objednaných tras. Stávající vlaky dnes trasy nevyužívají na plno, plně nevyužívají možný normativ hmotnosti, může v nich být řazeno i více vozů než v současnosti je," popsal serveru Lidovky.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

ČTĚTE TAKÉ:

Excelsior denně vyráží na více než 900 kilometrovou trasu po 18. hodině z Chebu, z Prahy pak po téměř hodinu a půl dlouhém čekání pokračuje po půlnoci přes Olomouc, Ostravu, Žilinu a Poprad až do Košic, kam podle jízdního řádu přijíždí před 10. hodinou dopolední. V opačném směru vyjíždí po 18. hodině z Košic, odkud do Chebu dorazí v 10. hodin dopoledne.

Jeden nejznámějších nočních rychlíků současnosti však proslavily především problémy. Dráhy na něj nasazují staré "koženkové" vozy, vzhledem k době jízdy a destinaci jej pravidelně využívají podivné existence a často se v něm krade. Od poloviny prosince však v jízdním řádu zůstanou na trase Praha-Košice pouze dva noční spoje, rychlíky Slovakia a Bohemia.

Od půlky letošního června navíc z kolejí zmizí další známý vlak Ostravan, který vyrážel na sever Moravy před 21. hodinou a z Ostravy ve čtyři ráno. Protože cestující o něj především v úseku Oloumouc - Ostrava neměli zájem, nově se vlak bude jmenovat Moravan a jeho cesta skončí v Olomouci. Jeden spoj podle serveru iDnes.cz nicméně zruší i konkurenční Regiojet a další dopravce mezi Prahou a Ostravou Leo Express plánuje vypravovat poslední vlak z Prahy později.

V jiných směrech ale dráhy od příštího roku naopak plánují spoje přidávat. "Například se připravuje obnovení přímého denního spojení Prahy a Varšavy, zavedení pravidelného dvouhodinového intervalu mezi Prahou a Vídní a prodloužení této linky do Grazu, zavedení souprav railjet v pravidelném 2hodinovém intervalu mezi Prahou a Brnem a dále do Rakouska a podobně. Řadu změn si jistě objednají také kraje, které rozhodují o regionální dopravě," uvedl Šťáhlavský. Definitivní verze jízdního řádu však bude uzavřena zhruba v polovině září.

  • 1Diskuse
Ondřej Golis

Autor

Ondřej Golisondrej.golis@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz