Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Srážka tramvají v Ostravě: tři mrtví

Česko

  11:40
OSTRAVA - Páteční srážka dvou tramvají v Ostravě má již třetí oběť. Na místě srážky zahynul asi čtyřletý chlapec a devětasedmdesátiletý muž. V noci pak v nemocnici podlehla svým zraněním osmašedesátiletá žena. Při nehodě bylo zraněno 45 lidí, z toho 14 má těžká zranění a někteří jsou v kritickém stavu.

Záchranáři zasahují u srážky dvou tramvají v Ostravě. foto: ČTK

Tramvaje linky číslo 5 se čelně srazily v pátek vpodvečer mezi zastávkami Poruba koupaliště a Vřesina. Podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara jeden z řidičů tramvají zřejmě nerespektoval zákaz vjezdu na jednokolejnou trať a jeho souprava se střetla s další tramvají. Oba řidiči nehodu přežili, jeden je ale velmi vážně zraněn. Druhý řidič vyskočil před srážkou z vozu.

Hasiči vyprošťovali zraněné přes tři hodiny, poté ještě pomáhali zaměstnancům dopravního podniku odklízet následky nehody. Mluvčí ostravských hasičů Petr Kůdela  informoval, že zásah byl ukončen o půlnoci. Od rána na místě pracují dobrovolní hasiči.

Na místo neštěstí přiletěl i vrtulník.Zranění zaplnili ostravské nemocnice, především fakultní a městskou, které zorganizovaly i psychologické poradny pro příbuzné. Těm je určena také krizová linka s číslem 974 723 202.

Soupravy se střetly čelně na jednokolejném úseku mezi porubským koupalištěm a výhybnou Vřesina. "Zřejmě došlo k porušení přednosti při křižování ve výhybně. Jedna z tramvají pravděpodobně křižování nedodržela a vyjela proti druhé," řekl  mluvčí Dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Podle mluvčího Drážní inspekce se řidiči tramvají viděli na vzdálenost asi 70 metrů a začali okamžitě brzdit. Podle prvních výsledků šetření se tramvaje srazily v nárazové rychlosti asi 70 kilometrů v hodině. Obě soupravy tedy v té době jely rychlostí asi 35 kilometrů za hodinu, na trati je povolena šedesátikilometrová rychlost. Škody na tramvajích byla předběžně odhadnuta na dva miliony korun.

"I když je na stanovení příčiny nehody ještě brzy, na vině bude s největší pravděpodobností selhání lidského činitele. Jeden z řidičů tramvají odjel na trať, aniž by vyčkal na pravidelné křižování. Definitivně to nicméně prokáže až další šetření, uvedl Neusar.


Na jednokolejné trati nejsou žádné semafory ani jiná elektronická zabezpečení. Podle ostravského primátora Petra Kajnara se řidiči řídí pouze časy jízdního řádu a vizuálním kontaktem. Je to podle něj jediné takové místo v Ostravě. Primátor chce trať vybavit elektronickou signalizací a bezpečnostním systémem. Vedení Dopravního podniku Ostrava svolalo na sobotní ráno vyšetřovací komisi, která se bude tragickou nehodou zabývat. Jednání se účastní i Kajnar.

"Připadá mi zvláštní, že na počátku 3. tisíciletí ještě existují taková místa," řekl primátor a nepřímo naznačil, že za to je odpovědný v lednu odvolaný ředitel Dopravního podniku Ostrava František Vaštík. Vaštík předloni prodal ve veřejné dražbě pozemky, o které mělo město zájem. Porušil tím usnesení zastupitelstva a nerespektoval zájem města jako stoprocentního vlastníka, řekl tehdy Kajnar.

"Křižování tramvají ve výhybně Vřesina řídí svými pokyny dispečer, který sídlí na konečné tramvajové linky v Porubě. Jednokolejný úsek je dále řízený jízdním řádem," vysvětlil mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.

O nehodě byl informován i premiér Mirek Topolánek, který je nyní na návštěvě Řecka. "Velmi mě zasáhlo, co se stalo. Lituji všech zraněných a chtěl bych touto cestou vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým rodinám obětí. O záchranných akcích jsem detailně informován a situaci budu i nadále sledovat," uvedl v prohlášení.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!