Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Téma bulváru stahuje samotnou ČT do bulvárnosti, říká analytik Trampota

Média

  6:00aktualizováno  17:33
PRAHA - Ačkoliv ho Česká televize masivně propagovala již čtrnáct dní předem, přilákal dokument Dělníci bulváru z nové série Český žurnál jen okolo tří set tisíc diváků. V hlavním vysílacím čase jej tak porazily všechny hlavní televizní kanály. Mediální analytik Tomáš Trampota to přisuzuje přehnané propagaci, která diváky mohla až unavit.

Finalistky soutěže Česká miss ve filmu Dělníci bulváru foto: ČT - Český žurnál

Pěvecká soutěž Hlas, rodinný seriál Cesty domů i lidské osudy spojující pořad Pošta pro tebe. Všechny tyto pořady přitáhly ve středu večer k televizním obrazovkám více diváků než ČT 2, jež vysílala Dělníky bulváru, dokumentární snímek režiséra Víta Klusáka. Pořad o zákulisí bulvárních médií měl přitom nejmasivnější reklamu. Ačkoliv sledovanost ČT 2 v průběhu pořadu průběžně stoupala, v žebříčku sledovanosti zůstal až na čtvrtém místě.

Vyjádření České televize

Po publikování rozhovoru s Tomášem Trampotou se serveru Lidovky.cz ozvala Česká televize s následujícím vyjádřením:

  • "Druhá řada autorského dokumentárního cyklu Český žurnál, jehož prvním dílem jsou Dělníci bulváru, začal úspěšně. Sledovalo jej necelých 300 tisíc diváků, což je dvounásobek oproti průměru sledovanosti první řady či obdobný počet diváků jako u úspěšného docusoapu České televize Čtyři v tom. Zároveň jde přibližně o dvojnásobek průměrné sledovanosti ČT2 a počet diváků prvního dílu Českého žurnálu neustále roste i díky iVysilani ČT.
  • Dvojka se dlouhodobě profiluje jako kanál s výlučnou, autorskou a lehce provokativní dokumentární tvorbou, proto angažuje také profesně úspěšné osobnosti s originálním rukopisem, mezi něž patří i autoři Českého žurnálu Vít Klusák a Filip Remunda. Srovnávat divácký zájem u dokumentů na ČT2 s nabídkou hlavních českých kanálů tedy není relevantní, a to ani s ohledem na míru reakce médií, kterou první díl cyklu vzbudil ještě před svým uvedením a které, mimo jiné, přispěly i Lidové noviny," uvedla za Českou televizi Alžběta Plívová.

Jak si vysvětlujete, že Dělníci bulváru i přes velkou pozornost médií neměli u diváků takový úspěch jako konkurenční pořady?

U těch pořadů, které nejsou seriálové, se sledovanost odvíjí od očekávání a od toho, jak je nastavena marketingová propagace nebo vůbec reklama toho pořadu. Dalším faktorem je blok, v němž je pořad nasazen. Prime time v prostředku týdne není úplně nejšťastnější čas. Je tam ale řada dalších faktorů a já osobně mám pocit, že Česká televize to „self promo“ hodně přehnala. To téma, že vznikl tento dokument, se octlo několikrát ve zpravodajství, s čímž mám osobně problém, protože si myslím, že tohle už je reklama. A reklama jako taková nemá ve zprávách co dělat. Tou přehnanou propagací unavila Česká televize potenciální diváky dřív, než se k tomu dokumentu mohli vůbec dostat.

Mělo na sledovanost vliv i to, že dokument odvysílala právě ČT2?
Sledovanost kanálů má nějakou rituálovou povahu, to znamená, že pokud třeba nějaký pořad běží na "jedničce" v osm, tak ta sledovanost bude trochu vyšší. Takže i to, že to dali na "dvojku", mohlo mít vliv. Kontraprogramování televizních stanic hraje silnou roli a je vždycky hodně určující.

Dá se s ohledem na všechny tyto faktory mluvit o „propadáku“?
To nehodlám takto hodnotit. Myslím si, že propadák České televize byl v tom, že se tomuto dokumentu věnovala takovým způsobem. V diskuzích a zpravodajských příspěvcích pojednávajících o tom, že ten dokument bude, mi chyběl kritický hlas. To téma samotnou Českou televizi stahuje do té bulvárnosti. Místo toho, aby o bulváru seriózně a kriticky pojednala, tak to, co udělala kolem toho dokumentu, mělo samo o sobě prvky silné bulvárnosti. To znamená adorace pana Novotného, silná celebritizace a absence silnějšího kriticko-reflexivního rámce, který byl pravděpodobně v tom dokumentu, ale já bych to očekával i mimo něj.

Co vysílaly konkurenční kanály

  • TV Nova: Hlas
  • Prima Family: Cesty domů
  • ČT1: Pošta pro tebe

Pro koho byl podle vás ten dokument natočen? Pro čtenáře bulváru nebo pro diváky České televize?

To se přesně dotýkáte toho hlavního problému, proč se sledovanost nekonala v těch správných číslech. K bulváru totiž existují hodně vyhraněné pozice. Buď ten bulvár čtete, užíváte, adorujete a pak nejste opravdu zvědavá na nějakou silnou kritiku a odhalení, anebo bulvárem opovrhujete, to vás pak taky v podstatě moc nezajímá, co se děje v zákulisí. Ti rituálnější diváci, které zajímají odlišná témata a opovrhují bulvárem obecně, tak neměli na takový pořad chuť. A to self-promotion, jaké Česká televize vedla, je ještě usvědčilo v tom, že je to nezajímá.

Je vůbec Pavel Novotný dostatečně známý na to, aby přitáhl lidi k obrazovkám?

Dělníci bulváru

  • režie: Vít Klusák
  • kamera: Jakub Halousek
  • stopáž: 56 minut

To si myslím, že až tak silnou celebritou není. Taky rozhodně jde o charakter. Ti, kdo ho znají, tak ho znají jako člověka, který velice mazaně využíval mediální logiky bulváru a právě tím je asi nezajímavý pro spoustu lidí, pro které představuje, když to přeženu, něco jako pokleslou komedii del art, pouliční divadlo středověku. Někdo se na to podívá, ale většina lidí to vyhledávat nebude, kdo půjde kolem, tak ulpí zrakem, ale nepůjde cíleně za ním.

Vypovídá nízká sledovanost Dělníků bulváru něco o českém divákovi?

To bychom se museli podívat na data, na to, jaká byla sociodemografie té sledovanosti. Bylo by zajímavé se podívat, jaká byla sledovanost z hlediska věkových skupin, z hlediska vzdělanostních skupin, z hlediska příjmových skupin a tak podobně. Ale já myslím, že ten pořad přitáhl spíše lidi, kteří mají k bulváru nějaký pozitivnější vztah a chtějí vidět, co je za tím.  

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!