Nezáviďme tlustým kocourům, ptejme se na roli státu. Již starověký žalmista věděl, že „sešly z cesty nohy toho, kdo závidí“. A vyjde nastejno, jestli tlustý kocour je hamoun, nebo filantrop. Závist je ošklivá vždycky. Navzdory tomu, že jak postřehl Miloš Čermák (Proč jsme si ho vykrmili? LN 9.12), jedná se o sumu přemrštěnou a nezaslouženou. Ptejme se spíše: Jakou roli stát v ČEZ hraje? Odpověď na tuto otázku nám zůstávají komentáře dosti dlužny.
Slyšeli jsme o hladu po elektřině a převisu poptávky nad nabídkou. O nedostatku zdrojů. O chybějících elektrárnách jinde a jejich prosperitě u nás. Neotřesitelné pozici ČEZ na českém trhu. Společnost využívá možnosti výhodně prodat do zahraničí. O tom, že 40% cen reguluje energetický úřad. Bez regulátoru trhu by ceny vzrostly až o 20%. Také víme, že letošní zdražení o 10% není poslední. A to bez ohledu na enormně rostoucí zisky společnosti. Odborník nežasne a laik se diví.
ČEZ není státní firmou. Dovoluje poloviční podíl státu mezi akcionáři ovlivnit jmenování pěti členů představenstva? Podílel se stát na jejich jmenování a jakým způsobem? Předseda byl jmenován 2004, tři členové 2006 a pan Hlavinka 1.1.2008. Mohl posledně jmenovaný, pár dní po svém jmenování, být jazýčkem na vážkách, či nikoli? Proč byl právě v kritické chvíli jeho předchůdce vyměněn? Stát chce ČEZ prodat, aby ucpal díry v rozpočtu. Nezodpovězenou otázkou zůstává, zda stát vůbec smí enormní zdražování cen ovlivnit. Cenovou politiku vůbec. Pokud vůbec chce. A jaké má na to páky. A pokud ano, tak do budoucna: mohl by stát ceny (pro domácnosti i firmy) kontrolovat, pokud by ČEZ prodal? A dokáže to nyní? Pokud nikoli, jedná se jen o bouři ve sklenici vody a mělo by nás to nechat chladnými.
Slyšeli jsme o hladu po elektřině a převisu poptávky nad nabídkou. O nedostatku zdrojů. O chybějících elektrárnách jinde a jejich prosperitě u nás. Neotřesitelné pozici ČEZ na českém trhu. Společnost využívá možnosti výhodně prodat do zahraničí. O tom, že 40% cen reguluje energetický úřad. Bez regulátoru trhu by ceny vzrostly až o 20%. Také víme, že letošní zdražení o 10% není poslední. A to bez ohledu na enormně rostoucí zisky společnosti. Odborník nežasne a laik se diví.
ČEZ není státní firmou. Dovoluje poloviční podíl státu mezi akcionáři ovlivnit jmenování pěti členů představenstva? Podílel se stát na jejich jmenování a jakým způsobem? Předseda byl jmenován 2004, tři členové 2006 a pan Hlavinka 1.1.2008. Mohl posledně jmenovaný, pár dní po svém jmenování, být jazýčkem na vážkách, či nikoli? Proč byl právě v kritické chvíli jeho předchůdce vyměněn? Stát chce ČEZ prodat, aby ucpal díry v rozpočtu. Nezodpovězenou otázkou zůstává, zda stát vůbec smí enormní zdražování cen ovlivnit. Cenovou politiku vůbec. Pokud vůbec chce. A jaké má na to páky. A pokud ano, tak do budoucna: mohl by stát ceny (pro domácnosti i firmy) kontrolovat, pokud by ČEZ prodal? A dokáže to nyní? Pokud nikoli, jedná se jen o bouři ve sklenici vody a mělo by nás to nechat chladnými.