"Jde o skupinu lidí jak z vedoucích funkcí, tak i řadové zaměstnance, kteří na stavbě pracovali," řekl Jícha s tím, že počet obviněných je už konečný.
Státní zástupce Aleš Kopal se nyní bude seznamovat se spisem, který má i s přílohami více než 15.000 stran. Přepokládá, že do měsíce podá obžalobu. Tragickou nehodou se pak bude zabývat Okresní soud v Novém Jičíně.
Nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků
Nehoda vlaku si tehdy vyžádala osm mrtvých, 95 zraněných a způsobila škodu přesahující 177 milionů korun. Podle Jíchy byla příčinou tragédie nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků, které jsou podle něj při stavbě mostů v ČR zcela neobvyklé. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Jícha řekl, že
strojvedoucí neměl žádnou možnost nehodě zabránit.
Obvinění si vyslechli tři pracovníci generálního dodavatele stavby
společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
Právní zástupce obviněných pracovníků společnosti Bögl & Krýsl Radek Ondruš ve vyjádření uvedl, že s ukončením vyšetřování
firma zásadně nesouhlasí a pokládá jej za předčasné. "Vyšetřování se zabývalo pouze některými verzemi a nedostatečně objasnilo podíl všech osob, které mohly mít na nehodě podíl," uvedl Ondruš. Poukazuje například na skutečnost, že na trati během stavby mostu nebyla na železnici omezena rychlost či na fakt, že vlak neměl v úplném pořádku brzdy.
Jícha tyto námitky odmítá. "Vyšetřování nepotvrdilo, že by nehodu zavinil někdo další. Vyšetřování policie ani Drážní inspekce nenalezlo žádný předpis, který by provozovateli dráhy stanovil povinnost snížit rychlost v místě rekonstrukce mostu," řekl. Dodal, že ani ne zcela funkční brzdy na nehodu a její tragické následky vliv neměly. "Zjistila se určitá závada na brzdách jedné nápravy posledního vagonu. Pokud by brzda byla funkční nárazovou rychlost by to snížilo nepatrně jen o 2,3 kilometru v hodině. S příčinou nehody to vůbec nesouvisí," tvrdí Jícha.