25. června 2010 20:20 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Učitelé si musí vydělávat více než v
privátní firmě, říká adept na ministra

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 11Diskuse
Učitelka (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Učitelka (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA „Zvýšit platy mladým učitelům je jen prvním krokem. Postupně do školství půjde víc peněz na platy všech učitelů,“ říká adept na post ministra školství Josef Dobeš z Věcí veřejných.

Ředitelé a ředitelky vítají návrh dát učitelům 20 tisíc korun nástupní plat. Říkají ale, že je nutné přidat i ostatním učitelům, aby si je udrželi. S tím trojkoalice také počítá?
Alfou a omegou školství je dostat do škol mladé a perspektivní absolventy. Zvýšit konkurenceschopnost. Ředitel bude mít možnost si vybrat, kdo na jeho škole bude učit. Dnes jsme v situaci, že je rád za každou ruku a nohu, kterou tam má. Pořád je ve školách 10 procent nekvalifikovaných učitelů. To by se mělo změnit.

Dobře, ale co zlepšení ohodnocení stávajících pedagogů?
V trojkoalici je poměrně shoda oslabovat tarify a více posilovat nenárokovou složku platu. Všichni si říkáme, že bychom to chtěli čím dál víc překlápět, aby se mohly rozvrstvit rozdíly mezi dobrým a průměrným učitelem. To chceme, ale v první fázi chceme dát do škol hlavně konkurenci. Nemělo by to celé skončit jen na dvaceti tisících pro začínající učitele. Víc peněz by mělo jít i na osobní ohodnocení učitelů.

Josef Dobeš

Víte jistě, že dvacet tisíc korun nástupní plat přiláká absolventy do škol?
Máme k dispozici různé průzkumy, navíc já jsem personalista, takže mám přehled. Vím, že v Praze nastupují asistenti zhruba za 17 tisíc korun. Proto ti učitelé, kteří měli nástupní plat 14 tisíc, šli dělat raději asistenty. Dvacet tisíc hrubého je tedy i v Praze už konkurenční tlak pro to, aby nadšení absolventi byli na srovnatelné, ne-li na lepší platové úrovni než zaměstnanci ve firmách.

Školství trápí i nedostatek mužů učitelů. Myslíte, že díky navýšení nástupního platu by mohlo učitelů přibýt?
Určitě ano. Už to pro ně může být zajímavá položka. Je to jedna z cest, jak muže do školství přilákat.

Kromě toho, že chcete dostat do školství víc peněz, co považujete za další prioritu a nutnost?
Například zavedení standardu toho, co mají žáci znát v páté a deváté třídě, a zavedení srovnávacích zkoušek v těchto ročnících. Ale i zajistit každé škole psychologa, který by učitelům pomáhal s řešením sociálně patologických jevů.

S tím souvisí i to, že upadá autorita učitelů u žáků. Co s tím?Hrajeme si s možností, že bychom autoritu učitelů posílili nějakou smlouvou, jako tomu je ve Velké Británii. Tam existuje smlouva mezi rodiči a školou o pravidlech chování dětí.

Co by to v praxi znamenalo?
Posílila by se autorita učitelů, zároveň bychom je ochránili a dali jim více kompetencí vůči žákům se souhlasem rodičů.

Mluvil jste o tom, že by bylo zapotřebí na ministerstvu udělat několik auditů. Jaké třeba?
Třeba personální a finanční. Také se podívat na organizace, které pod ministerstvo spadají. Zda se ve své práci zbytečně nedublují.

Chystáte se udělat i genderový audit?
Může být. Na rovinu, takhle jsem nad tím ale nepřemýšlel.

  • 11Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.