Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Údržbu přejezdů ať platí také obce a sedláci, přejí si železničáři

Česko

  18:53
PRAHA - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce část peněz na údržbu železničních přejezdů získat od samosprávy a soukromých majitelů přilehlých pozemků. Podle mluvčího SŽDC Pavel Halla stojí údržba jednoho přejezdu v průměru zhruba 50.000 korun ročně. Na českých kolejích jich je přitom přes 8000.

Ilustrační foto foto: ČTK

"Umožňuje nám to evropské nařízení, takže to musí jít," podotýká Halla. Podle něj je nelogické, že se o přejezdy starají pouze železničáři, ačkoliv jde o křížení kolejí a silnic. Správa železnic přitom udržuje přejezdy do šířky čtyř metrů od osy kolejnice. Majitelé silnic a cest by se proto měli alespoň polovinou podílet na nákladech.

Nadbytečné přejezdy
Halla zároveň přiznává, že finanční nároky mají posloužit také jako páka na samosprávy a sedláky, aby souhlasili s rušením přejezdů. "Dokud nepoužijeme spoluúčast, tak je nedonutíme," uvedl mluvčí. Podle něj je v malých obcích, na polích či v lesích řada přejezdů nadbytečných. "Kde jsou tři vedle sebe, stačil by jeden," dodává.

Není prý přitom pravda, že by přejezd na polní cestě nevyžadoval údržbu. Je třeba se starat například o svršek přejezdu, zajištění výhledu řidiče nebo kolejové obvody zabezpečovacích zařízení.

Inspirace Německem
Podobný postup, jaký plánuje česká SŽDC, zvolili nedávno v Německu. Dva sedláci se například dohodli, že místo dvou přejezdů budou mít jeden společný, což je vyjde levněji. Během roku tak bylo zrušeno na 1200 přejezdů. Železniční přejezdy se v lednu dostaly do centra pozornosti také kvůli tragické bilanci nehod. Začátkem roku zemřelo na železničních přejezdech deset lidí, tedy zhruba čtvrtina celkového počtu takových obětí za celý loňský rok.

Vybavení všech přejezdů světelnou signalizací a závorami by vyšlo na 40 miliard korun.

Autor:

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč