27. února 2010 10:18 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Většina železničních přejezdů
v Česku má nějakou závadu

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Železniční přejezd - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Železniční přejezd - ilustrační foto. | foto: Václav ŠálekČTK
PRAHA Sedm z 10 železničních přejezdů v Česku má nějakou závadu, například špatný výhled, a téměř žádný přejezd nemá v pořádku dopravní značení.

Vyplývá to z výsledků dvouletého projektu Centra dopravního výzkumu (CDV), který se zabýval častými nehodami na železničních přejezdech.

Informovala o něm Česká televize (ČT).

Na českých přejezdech umírá podle ČT třikrát více lidí než v Evropské unii, dosud se však hlavní vina přisuzovala neopatrné jízdě řidičů.

Hrozí, že auto na přejezdu uvázne
Nejčastějšími chybami železničních přejezdů je podle CDV to, že se ztrácejí v zástavbě nebo je výstražník opticky odsunut z pohledu řidiče, někde šoféry matou dva přejezdy za sebou, jinde stejný druh povrchu, jako je na silnici, způsobí zdánlivé zaniknutí přejezdu, takže řidič nezpomalí. Na některých místech zase kvůli nekvalitnímu povrchu hrozí, že auto na přejezdu uvázne.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally je většina železničních přejezdů označena pouze výstražným křížem. "Kdybychom chtěli všechny tyto přejezdy označit světly a závorami, potřebovali bychom přibližně 40 miliard korun," řekl Halla.

Údržba jednoho přejezdu stojí ročně 50 tisíc
Pracovníci CDV navrhli jako řešení například výrazné vodorovné značení nebo označení přejezdu nově na obou stranách, aby vznikla takzvaná psychologická brána, a také zpřehlednění zákona pro řidiče.

"Řidič se má přesvědčit, že může přejezd bezpečně přejet, ale už prakticky nikdo neřekl, jak to má vlastně udělat," upozornil Pavel Skladaný z CDV. Železniční přejezdy se v lednu dostaly do centra pozornosti kvůli množství tragických nehod. Začátkem roku zemřelo na železničních přejezdech deset lidí, tedy zhruba čtvrtina celkového počtu takových obětí za celý loňský rok. V Praze se kvůli tomu před dvěma týdny sešli zástupci policie, Drážní inspekce, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a ministerstva dopravy, žádnou systematickou příčinu v předpisech nebo v nefunkčnosti zařízení však neodhalili.

Správa železniční dopravní cesty tento týden oznámila, že část peněz na údržbu železničních přejezdů chce získat od samosprávy a soukromých majitelů přilehlých pozemků. Údržba jednoho přejezdu stojí v průměru zhruba 50 000 korun ročně, na českých kolejích jich je přitom přes 8000.

ČTK, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz