Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Vlaky na přejezdech ignorují předpisy. Není v nich jasno

Česko

  18:50
PRAHA - Nezpevněné podloží trati v zatáčce, shnilá prkna na mostě či přejezd, kde je naprosto nedostatečný rozhled. To je výčet nedostatků, které objevili inspektoři Drážní inspekce na tříkilometrovém úseku trati poblíž Ledče nad Sázavou. Železniční přejezdy v České republice jsou navíc hodnoceny dvojím metrem. Přejezd, před kterým Drážní inspekce kvůli nedostačujícímu rozhledu varuje, považuje správce železnice za dobrý.
Vlak (ilustrační foto)

Vlak (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Stalo se tak v půli dubna a nálezci začali okamžitě jednat. Správě železniční a dopravní cesty (SŽDC), která danou trať vlastní, okamžitě volali a poštou odeslali celkem pět oznámení. Měli pádný důvod.

"Jde o velmi vážné závady. Kvůli chybějícímu štěrku pod kolejnicí může kolej při průjezdu vlaku ujet do strany a vlak poté vykolejí. Na přejezdu zase nedostatečné rozhledy dovolují, aby tu vlaky projížděly maximálně desetikilometrovou rychlostí. Ve skutečnosti se tu ale jezdí padesát. Tento úsek prostě čekal na nehodu," prohlásil Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce.

Závady jsou na trati stále. Běží totiž třicetidenní lhůta, ve které musí SŽDC zareagovat a nedostatky odstranit. Zatímco u chybějícího štěrku či rozbitého mostu je pravděpodobné, že správci opravdu konat budou, u přejezdu je to takřka vyloučené. Důvod? Podle správy bude totiž přejezd v pořádku.

Železniční trať

Problém je v tom, že Drážní inspekce a železniční správce měří české přejezdy jiným metrem. "My je posuzujeme podle platné normy, SŽDC podle svého vnitřního předpisu, který platí už několik let a říká, že se rozhledové poměry dají zkrátit až na polovinu. To ale popírá celý smysl nové normy," stěžuje si na přístup správce Kučera.

Na normu nehledíme. Jinak by se v Česku vlaky ploužily
SŽDC se svým sporným předpisem nijak netají. "Ano, přejezdy opravdu posuzujeme podle našeho benevolentnějšího předpisu S 4/3. A je to zcela logické. Kdybychom je hodnotili podle platné normy, tak by se na českých železnicích nedalo jezdit. Na všech problematických přejezdech by totiž byla rychlost snížena na 10 kilometrů za hodinu," říká mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.

Podle něj je snížení rychlosti často jediné opatření, které se dá pro větší bezpečnost přejezdu udělat. "Řada překážek, které vadí lepšímu rozhledu, jsou na cizích pozemcích. A nám chybí účinné prostředky, jak donutit majitele, aby tyto překážky odstranili. Vedeme složitá jednání, často s nulovým výsledkem," tvrdí mluvčí správy Pavel Halla.

Podle inspekce je nutné, aby se SŽDC hlášenými přejezdy zabývala. "I když se nám to nelíbí, ty vlaky tedy budou muset jezdit v těch místech pomaleji. Hlavní je, aby lidé dojeli bezpečně, a ne riskovat, že dojde k nehodě," říká Kučera.

Správa si ale trvá na svém. Od svého předpisu neodstoupí. A nedonutí ji k tomu ani žádný nadřízený orgán. Drážní úřad, který by mohl situaci vyřešit, totiž problém vědomě přehlíží. Nabízí se tak řešení ze zahraničí – značka poslouchejte vlak. V Rakousku ji používají právě v místech, kde nechtějí snížit rychlost a kde neumí vyřešit tamní nedostatečný rozhled.

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Zahradník/údržbář budov

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha