Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Výdaje na reklamu na internetu v Británii překonaly televizi

Média

  21:48
LONDÝN - Objem výdajů na reklamu na internetu ve Velké Británii vůbec poprvé přesáhl objem výdajů na reklamu v televizi. Ve své nejnovější zprávě to uvádí úřad Internet Advertising Bureau (IAB). Internet si navíc vede zdaleka nejlépe ze všech médií, v nichž se reklama objevuje.

Internetová reklama foto: ČTK

Zatímco na internetu se objem výdajů na reklamu zvyšuje, celkové výdaje na reklamu klesají.

V prvním pololetí se výdaje na reklamu na internetu v Británii zvýšily o 4,6 procenta na 1,75 miliardy liber (asi 48,3 miliardy Kč). Na internet tak směřovala už skoro čtvrtina, respektive 23,5 procenta, všech výdajů, s nimiž se v rozpočtech počítá na reklamu. Celý reklamní trh je na britských ostrovech jinak v útlumu a během pololetí zaznamenal pokles výdajů o 16,6 procenta.

'Stalo se to dříve, než jsme očekávali'
Šéf IAB Guy Phillipson agentuře Reuters řekl, že internet předběhl televizi a stal se největším reklamním médiem dříve, než Phillipson očekával. Slibně prý vypadá vývoj i ve zbývající části roku a lze očekávat, že trh on-line reklamy by v příštím roce mohl růst. S dvouciferným růstem ale prý nelze počítat dříve než v roce 2011.

"Je to významný mezník. Toto je první velký trh, kde internet přeskočil televizi a stal se největším jednotlivým (reklamním) médiem," řekl Phillipson.

Hospodářské problémy urychlily přechod k digitálním technologiím
Růst on-line reklamního trhu letos proti loňsku prudce zpomalil, v prvním pololetí 2008 totiž dosáhl 21 procent. Organizace PricewaterhouseCoopers (PwC) a World Advertising Research Centre nicméně zjistily, že internet si i tak vede mnohem lépe než televize, tištěná média a rozhlas.

"Možná překvapivé je to, že hospodářské problémy urychlily přechod k digitálním technologiím," řekla Eva Bergová-Wintersová z PwC. "Proto ten vytrvalý posun od tradičnějších forem reklamy směrem k on-line reklamě, která v nestabilní době slibuje návrat investice a měřitelnost," dodala.

Propad výdajů na reklamu v televizi
Loni v prvním pololetí v Británii směřovalo na internet 18,7 procenta výdajů, které byly určeny na reklamu, letos už to bylo zmíněných 23,5 procenta. Televize přilákala 21,9 procenta všech výdajů, tištěná reklama 18,5 procenta a přímá reklama 11,5 procenta.

Změnu pořadí umožnil především propad výdajů na reklamu v televizi, kam v prvním pololetí směřovalo o 16,1 procenta méně finančních prostředků než před rokem. Výdaje na reklamu v tištěných médiích klesly o více než 20 procent, podobně na tom byla i venkovní reklama a reklama v různých adresářích a seznamech.

Potíže mají média, které šíří volný signál
Zpráva jen podtrhuje potíže, s nimiž se potýkají komerční média jako jsou televize a rozhlasové stanice, které šíří volný signál. Tyto podniky spoléhají na příjmy z prodeje reklamního času, potíže v posledních měsících je ale nutí hledat alternativní zdroje příjmů.

Například v Británii je největším komerčním podnikem na mediálním trhu, který šíří volný signál, společnost ITV. Ta nedávno uvedla, že celé skupině se v prvním pololetí čisté příjmy z reklamy snížily o 15 procent. Díky vysokému zájmu o placené prokliky na webech jako je Google však internet tomuto problému podle zprávy IAB unikl.

Británie má největší podíl na celosvětovém trhu on-line reklamy. Vděčí za to hlavně širokým možnostem umístění on-line reklamy a také dostupnosti rychlého a levného připojení k internetu. Britové si oblíbili i nové formáty reklamy a prezentace, třeba reklamu ve formě krátkých spotů, které se otevírají ve virtuálních přehrávačích.

Autor: