Pomyslnou válku vyprovokovanou odpůrci islámu rozpoutala v říjnu jedna netradiční hodina dějepisu pro žáky sedmé třídy Základní školy Komenského v Trutnově. Učitelka Zuzana Růžičková přišla do třídy oblečená v tradičním arabském oděvu zvaném „nikáb“. Na konci výuky, během níž vysvětlila dětem, jaký je například rozdíl mezi burkou, hidžábem a čádorem, nechala oblečení kolovat po třídě a předvedla muslimskou modlitbu.
Propagace islámu, stěžovali si kritici
Právě kvůli tomu se někteří rodiče a zejména odpůrci islámu, v čele s xenofobní iniciativou „Islám v ČR nechceme“, vzbouřili. Fotky z výuky, které Růžičková sama zveřejnila na webu Základní školy Komenského, navíc obletěly sociální sítě, což jen zesílilo obvinění, že pedagožka ve škole údajně propagovala islám. Situace se následně vyostřila natolik, že ministryně školství veřejně vyzývala ke zklidnění.
Česká školní inspekce
|
Přesto si někteří lidé stěžovali u České školní inspekce na „nežádoucí zařazení tématu islámu do výuky základní školy“. Úředníci se případem zabývali několik týdnů. Nyní přišli s výsledky šetření. Učitelka Růžičková nijak nepochybila, zní jejich závěr.
„V závěru hodiny nešlo o žádný nácvik modlitby, ale o vyzkoušení si toho, jak se muslimové při modlitbě klaní. O tento pokus požádali sami žáci na základě nákresu, který učitelka na tabuli namalovala, aby ilustrovala způsob provádění muslimské modlitby,“ uvedl pro Lidovky.cz náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys s tím, že problematika islámu je součástí rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
„Škola tedy byla povinna problematiku islámu začlenit do výuky a odučit ji. Zároveň bylo ověřeno, že rozsah výuky je v dané škole u jednotlivých náboženství srovnatelný a že je jim při výuce věnována přibližně stejná pozornost,“ zamítl dále stížnosti kritiků.
Výuka musí bavit, hájí učitelku inspekce
Školní inspekce navíc ocenila, že učitelka výuku ozvláštnila. „Obecně lze konstatovat, že aktualizace výuky je velmi žádoucí, vzdělávání musí žáky také bavit a měli by mít možnost setkat se i s praktickými ukázkami a podobně,“ pochvaluje si náměstek ústředního školního inspektora přístup pedagožky.
Anketa
Je podle vás zpestření výuky v takové podobě vhodné?
„V tomto směru nelze paní učitelce vyčítat, že chtěla žákům ukázat typický muslimský oděv, a udělat tak výuky pestřejší a hlavně konkrétnější. Rozumím rozhořčení veřejnosti, která poukazovala na nevhodnost nácviku muslimské modlitby v hodině dějepisu. Nic takového se ovšem ve skutečnosti nestalo,“ odmítá verzi těch, kteří podali na Růžičkovou stížnost.
Vyučující výsledek šetření nepřekvapil. „Pan ředitel mě o výsledku, že na tom samozřejmě nebylo nic shledáno, již informoval. Očekávali jsme, že to takhle bude,“ sdělila v krátkosti vyučující Růžičková.
Přesto však trutnovské škole jednu věc inspekce vytýká, a to prezentaci výuky na webových stránkách školy. „Původní text, který byl na webových stránkách umístěn, byl zavádějící a nepopisoval věrohodně to, co v závěru hodiny skutečně proběhlo. V tomto smyslu lze tedy jednoznačně doporučit, aby školy věnovaly veřejné prezentaci velkou pozornost a informovaly věrohodně a přesně, obzvlášť o tématech, které s ohledem na svou povahu mohou být vnímány citlivěji,“ doporučuje Andrys vedení školy.