11. ledna 2013 19:51, aktualizováno  Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Schwarzenberg oslovil mladé, placku
se Zemanem nikdo nosit nebude

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 102Diskuse
Karel Schwarzenberg | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Karel Schwarzenberg | foto: MAFRA: MICHAL RůŽIČKA
PRAHA "Na rozdíl od USA, kde běžně voliči vyjadřují sympatie veřejně, jsou Češi v tomto směru celkem konzervativní. Otázka, koho budete volit, bývá vnímána jako neslušná." říká politolog Otto Eibl z Masarykovy univerzity v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Prezidentská kampaň trvala poměrně dlouho. Jak kandidáti zvládli její načasování?

Myslím, že kampaň všichni uchazeči načasovali celkem dobře. U některých bylo sice vidět, že jim docházejí síly, ale nebylo to nic markantního (samozřejmě s ohledem na intenzitu kampaní, které kandidáti vedli).

Celou on-line reportáž naleznete ZDE

ČTĚTE VŠE O PREZIDENTSKÉ VOLBĚ:

Lidovky.cz: Při pohledu do pražských ulic se zdá, že rozhodující moment kampaně ovládl Karel Schwarzenberg, sdílíte ten pocit?

Nesdílím. Mám pocit, že billboardy Karla Schwarzenberga přišly téměř ve stejnou chvíli, jako ty Zemanovy, takže si myslím, že z hlediska načasování by své protikandidáty nějak překonal.

Kateřina Zemanová, dcera Miloše Zemana, pomáhá otci v prezidentské kampani.

Lidovky.cz: Liší se nějak kampaně u nás a ve světě? Vedou naši politici předvolební boj jinak?

To se strašně těžko hodnotí. Ve Spojených státech je prezident největším politickým hráčem, zatímco u nás spíše reprezentuje. Tomu také odpovídala úroveň našich kampaní. Navíc to byla pro všechny politiky úplně nová věc. Vzhledem k omezenosti prezidentských pravomocí u nás, se kandidátům těžko hledaly leitmotivy kampaní. Hlavně šlo o to, prodat osobnost. Obsah byl až podružnou věcí.

Lidovky.cz: Jak kandidáti zvládli zacílit na svoje voliče? Trefili se všichni?

Je otázka, jestli vůbec uvažovali nad tím, koho chtějí oslovit. Na většině kampaní bylo znát, že jsou dělány tak nějak pro všechny. Cílení bylo vidět jen občas v grafickém stylu kampaně. Od Fischerova nebo Zemanova konzervativnějšího pojetí až po "pankáče" Schwarzenberga.

Vladimír Franz na konci petiční kampaně

Lidovky.cz: Jak vnímáte u nás tak hojné využití placek a billboardů?

Česká republika má obrovské specifikum co se týče billboardů. V zahraničí se na ně tolik nedá. Je to dané především možnostmi, jaké kandidáti mají. Narozdíl od USA, si u nás kandidáti nemohou kupovat televizní prostor a mají v televizi jen vymezený čas. Proto máme billboardy na každém rohu. S plackami je to podobné.

Lidovky.cz: V USA je třeba naprosto běžné, aby volební týmy volaly lidem domů a přesvědčovaly je. Proč se to neděje i u nás?

Je to dané tím, jak lidé u nás vnímají politiku. Na rozdíl od USA, kde běžně voliči vyjadřují sympatie veřejně, jsou Češi v tomto směru celkem konzervativní. U nás je to, koho budeme volit, bráno jako intimní informace. Otázky na naše voličské preference bývají vnímány jako neslušné. A v tom lze hledat také nepřesnost průzkumů veřejného mínění. Lze totiž předpokládat, že člověk, kterého se na ulici zeptáme, koho by volil, nám nemusí říkat pravdivou informaci.

Lidovky.cz: Pokud se ale podíváte na sociální sítě, mnoho lidí se ke svým favoritům veřejně hlásí. Nově se u nás prosazuje i trend z anglosaských médií a šéfredaktoři významných českých deníků zveřejňují, koho by volili. Nevidíte tedy opravdu žádný posun?

Možná, že mladší generace v sobě objevila chuť ukazovat, koho bude volit. Platí to jen u určitého typu lidí a u určitých kandidátů. V praxi to přesně ukázal Karel Schwarzenberg. Jemu se povedlo především mladší lidi vtáhnout do kampaně, nosili placky a podobně. Částečně úspěšný byl v tomto směru také Franz. Ale starší voliči jsou stále velmi konzervativní. Lidé vnímají, že volit Schwarzenberga je prostě módní, tak proč bych to nepřiznal. Vezmu si prostě placku "volím Karla" (navíc je výtvarně výborná). Zatímco placku "volím Zemana" si nevezme téměř nikdo, protože pan Zeman je spojován s určitými negativními událostmi. Takže vyjadřovat mu veřejně podporu by na okolí mohlo působit negativně.

Jan Fischer a režisér Zdeněk Troška.

Lidovky.cz: Který kandidát měl podle vás nejlepší kampaň z hlediska PR?

Rozdělil bych to na několik kategorií. Docela dobrá byla kampaň Karla Schwarzenberga, osobně mám sice výhrady k jejímu stylu...

Lidovky.cz: Jaké výhrady?

Mně se nelíbila ta punková část kampaně. Tímto způsobem se Karel Schwarzenberg ztotožňuje s hodnotovým systémem, se kterým nemá nic společného. Jeho volební tým mi ale říkal, že v tom nemám nic hledat, že jde jen o vizuální ztvárnění určité myšlenky. Líbila se mi prostě jen ta konzervativnější část jeho kampaně. 

Lidovky.cz: A ostatní?

Přemysl Sobotka vsadil na takovou tu hodně konzervativní vlnu, národní barvy a tak dále. U něj mi však přijde jako chyba, že se vůbec nesnažil získat si nové voliče. U dalších kandidátů se dá říci, že zvolili takový umírněný vlastenecký tón. Ty zbylé kampaně byly víceméně podobné. 

  • 102Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.