19. října 2011 7:54 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Zkoušky s letounem Jak-42
prokázaly chybu pilotů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Trosky letounu Jak-42 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trosky letounu Jak-42 | foto: Reuters
MOSKVA Testy s letounem Jak-42 v Žukovském u Moskvy potvrdily, že zářijovou katastrofu obdobného stroje s hokejisty u Jaroslavle způsobila chyba pilotů.

Uvedl to list Kommersant s odvoláním na specialisty účastnící se zkoušek.

"Během letových zkoušek byla experimentálně prokázána verze o tom, že Jak-42 a lidi na jeho palubě zahubily nikoliv technické závady či problémy s kvalitou paliva, ale právě brzdění jeho kol. Způsobila je nikoliv technika, ale pilot u řízení, který z nějakého důvodu nechal při vzletu nohy na pedálech," napsal deník.

Havárie letounu Jak-42

Letounu Jak-42 se 7. září zřítil u Jaroslavle při nepovedeném startu. V troskách zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv Jaroslavl. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Neštěstí přežil jedině palubní inženýr Alexandr Sizov.

'Dodatečná brzdící síla'

Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK), který nehodu vyšetřuje, již dříve dospěl k poznatku, že havárii mohla způsobit "dodatečná brzdící síla". K ověření této hypotézy podnikl na letišti v Žukovském u Moskvy sérii letových zkoušek s letadlem stejného typu.

Ty podle Kommersantu skončily teprve v úterý dvěma posledními vzlety.

Nejprve zkušební pilot, napodobující počínání svého kolegy z osudového letu, během startu držel nohy na brzdách a současně přitahoval k sobě knipl. K němu byl tentokráte připevněn přístroj, měřící sílu vyvíjenou rukama pilota. Ukázalo se, že k přitažení kniplu do úhlu 13 stupňů bylo zapotřebí již síly odpovídající 64 kilogramům - a tu zkušební pilot nemohl vyvinout bez toho, že by se vší silou opřel i do pedálů brzd.

ČTĚTE TAKÉ:

Následoval pak poslední vzlet, kdy po nastavení klapky výškového kormidla do normálního úhlu pěti stupňů piloti sundali ruce a nohy z řízení stroje "a Jak-42 přesvědčivě vzlétl". Výsledky testů poslouží jako základ zprávy technické komise MAK o příčinách katastrofy, kterou experti podle deníku už začali připravovat.

Křišťálová lupa - hlasování 2011
ČTK, Lidovky.cz
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz