Monumentální přípravy Čínu stály 48 miliard dolarů. Kvůli obřímu areálu výstaviště bylo mimo jiné vystěhováno 18 tisíc rodin a přesunuto 270 továren. Číňané otevřeli šest nových tras metra a noční velkoměsto osvítily nové úsporné LED žárovky. Státem vedená kampaň měla jasný cíl: 70 milionů návštěvníků. Vláda pořádala výlety za státní peníze, státní zaměstnanci dostávali poukázky, nebo se jim krátila mzda, když jet odmítli. Výstavu Expo zaplavily miliony žáků a studentů.
Mnohahodinové fronty každý den stály před pavilonem Francie, Německa, USA, Japonska nebo Španělska. Diváky zaujal nejdražší pavilon, Saúdské Arábie, s vlastním kinem Imax nebo britský architektonický skvost Ježek. Organizátoři byli pyšní na vlastní pavilon s nulovými emisemi uhlíku. Český bílý pavilon s mapou ulic Starého Města pražského z hokejových puků získal stříbrnou medaili za kreativitu. Poprvé se prezentovala Česká republika i Praha se svými památkami i moderním protipovodňovým systémem.
S koncem října skončila největší světová výstava v dějinách „s pýchou, radostí a trochou smutku“, jak napsal deník Shanghai Daily. Expo údajně přineslo ekonomické zisky v hodnotě 80 miliard jüanů (asi 210 miliard korun), ale sporný zůstává jeho účel. Se zaměřením na trvale udržitelné zdroje v urbanistickém plánování a ekologii byla většina pavilonů s náklady v řádu stovek milionů dolarů konstruována s životností šest měsíců.
***
NEJ EXPO 2010
Čínské EXPO porazilo minulé světové výstavy v mnoha kategoriích. Největší rozloha: 5 km2 Největší počet zemí: 189 Nejdražší přípravy: 48 miliard USD Vystěhováno: 18 tisíc rodin a 270 továren Vyškoleno: 1,7 milionu dobrovolníků Největší návštěvnost: 73 milionů lidí, z toho 5,3 %cizinců (4,2 milionu), denní průměr 380 tisíc návštěvníků Nejdražší pavilon: 164 milionů dolarů (Saúdská Arábie)