Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Do Mostu budou jezdit ČD. Bylo to předem dohodnuté, říká šéf Arrivy

Ekonomika

  14:00
PRAHA - Trasu mezi Plzní a Mostem budou od prosince provozovat České dráhy. A to navzdory tomu, že nabídly státu o tři miliony vyšší cenu než konkurenční společnost Arriva. Ministerstvo dopravy jí vytýká, že podala jen časově omezenou nabídku. Šéf Arrivy kontroval prohlášením, že jde o formální záminku a výběr byl dopředu rozhodnutý.

České dráhy. Ilustrační foto. foto: MAFRA - Dan Materna

Lidé z ministerstva dopravy tvrdí, že německého dopravce vyřadili ze hry o sledovanou trať kvůli tomu, že svou nabídku omezil lhůtou 30. září. Kvůli tomu Arrivu vyřadili a cestu k roční smlouvě otevřeli Českým drahám.

„Smlouvu lze podepsat nejdřív 3. listopadu. Vzhledem k tomu, že počátkem listopadu nebude návrh Arrivy závazný, nesplnila podmínku, o níž jsme ji informovali. Aby nenastaly komplikace při zajištění obslužnosti, budeme vyjednávat s ČD, které závaznost nabídky stanovily na požadovaných 70 dní,“ vysvětluje Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy.

Rychlíkovou trasu Plzeň – Most tedy dostanou od 14. prosince na dobu jednoho roku České dráhy. O delší smlouvě, která na tuto roční naváže, teprve rozhodne otevřené výběrové řízení.

PSALI JSME:

Český šéf Arrivy tvrdí, že ačkoliv jeho společnost nabídla o tři miliony nižší cenu – 37,3 milionu za rok, bylo dopředu jasné, že v souboji nabídek proti ČD neuspěje.

„Neoficiální cestou z ministerstva víme, že stát se soukromým dopravcem smlouvu nebude chtít podepsat a domluví se s Českými drahami. Mediální vyjádření úřadu je jen první krok, jak to udělat oficiální,“ tvrdí Adamka.

Ředitel Arrivy zpochybňuje argument, že o dopravci rozhodla příliš krátká lhůta pro nabídku. Podle jeho slov ho zástupci ministerstva ubezpečili, že toto problém není a údajně se domlouvali na jejím prodloužení.

Arriva: Podmínky mohly splnit jen ČD

„Podpis smlouvy na začátku listopadu je podmínkou, která není pro nového dopravce fakticky splnitelná. Je splnitelná jen pro České dráhy, které dosud na trase jezdily a nic nového zařizovat nemusí,“ míní Adamka, který tvrdí, že rozhodnutí má politický podtext a souvisí s údajně plánovanou výměnou ministra dopravy.

Vlak Arriva – ilustrační foto

Dosud se o trať Plzeň-Most vedla podivná zákopová válka mezi Arrivou a Českými drahami, do níž ministerstvo příliš nezasahovalo. Jedním z úsměvných motivů klání o trasu byl i moment, kdy státní dopravce upozornil, že Arrivě v jejích motorových vlacích chybí toalety pro vozíčkáře.

Dokonce kvůli tomu manažeři ČD poslali námitky na ministerstvo. Arriva kontrovala, že své vlaky upravila a podmínku bezbariérovosti splňují. To platilo ještě ve středu. Ve čtvrtek v její neprospěch rozhodla „příliš krátká lhůta“.

Nestíháme tendr...

Ministerští úředníci nestihli vyhlásit standardní výběrové řízení pro trať na delší časový úsek, proto má dopravce nyní dostat smlouvu jen na rok. A mezitím dojde ke zmíněné soutěži.

Automaticky se počítalo s tím, že trať dostanou opět České dráhy, ale nabídku podala také Arriva. V září dokonce ministerstvo sdělilo předběžný záměr podepsat díky její levnější nabídce smlouvu právě s ní.

Autor:

Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku
Vyhrajte rodinné vstupné do BRuNO family parku

Jestliže vás trápí proměnlivé jarní počasí, máme pro vás tip, kam vyrazit, když počasí zrovna nepřeje. BRuNO Family Park v Brně se postará o zábavu...