Ve hře jsou lukrativní linky Ex1 a Ex2, které jezdí z Prahy do Žiliny a jedna z nich pokračuje i do Košic. Stát tato spojení dotuje 360 miliony korun ročně. To je také hlavní argument Radima Jančury, proč by měl trasy převzít jeho RegioJet.
„Věřím, že nám tentokrát české ministerstvo řekne, že s naším převzetím spoje souhlasí,“ říká sebevědomě brněnský podnikatel, majitel holdingu Student Agency. Linky chce provozovat na komerční riziko. Věří tedy, že si na sebe vydělá i bez státního příspěvku.
Už letos na jaře ale Jančura s podobnou nabídkou neuspěl. Ministerstvo dopravy mu tehdy mimo jiné odpovědělo, že s Českými drahami nelze současnou smlouvu jednoduše vypovědět. Státní dopravce ji má uzavřenou od roku 2009 na dobu deseti let.
PSALI JSME: |
Linky směřující na Slovensko navíc nejsou na seznamu tendrů ministesrtva dopravy, které mají železniční podnikání v příštích letech otevřít. Jančura přesto věří, že bude spoje Praha – Žilina provozovat od prosince příštího roku.
I kdyby RegioJet s nabídkou neuspěl, je firma ve svém slovenském podnikání velmi aktivní. Už od roku jezdí typicky žluté vlaky na dotované trati spojující Bratislavu a Komárno.
Od příštího týdne zamíří dceřinná společnost Student Agency také na trasu Praha – Košice, kterou bude projíždět jednou denně. V tomto případě jde do boje s Českými drahami (na slovenském území se ZSSK, slovenským státním dopravcem) a od prosince i s Leo Expressem. Na trati navíc nabídne velmi laciné jízdné – devět eur za jednosměrnou jízdu.
To je téměř třetinová cena oproti současnému tarifu Českých drah. Radim Jančura se dušuje, že nejde o zaváděcí cenu, ale je možné, že nabídka v tarifech zůstane.
„Je samozřejmě možné, že cenu časem zvýšíme, ale je šance, že taková bude napořád. Stejný tarif už máme na naší současné trase Praha – Žilina, kde jsme v zisku (v tomto případě jde o nedotovaný spoj, pokračování trati Praha – Ostrava – pozn. red.). Fígl je v tom, že toto spojení jezdíme zásadně s deseti vozy a v takovém počtu můžeme za tuto cenu provozovat úplně nádherně,“ tvrdí Jančura.
Věří si i na další trasu
Slovenské plány RegioJetu tím nekončí. Firma se – podobně jako u dotovaných spojů Praha – Žilina – pokusí získat trať, kterou nyní provozují slovenské dráhy ZSSK. Konkrétně jde o rychlíky Košice – Bratislava.
„Vyjednáváme se slovenskou vládou o převzetí rychlíků z Bratislavy do Košic. Myslím si, že jim nezbude nic jiného, než trať předat nám. Budeme tam jezdit rychleji, kvalitněji a levněji,“ tvrdí přesvědčeně Jančura. Dohodu ale zatím žádnou nemá.