Zástupci Prahy se zatím nevyjádřili. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) již minulý týden připustil, že smírčí řízení je možné.
ČKD nás nejspíš zažaluje o 600 milionů kvůli Blance, říká pražský radní |
„ČKD Praha DIZ nechce nyní v žádném případě předjímat výsledky tohoto smírčího jednání a z nich případně vyplývající kroky. Nad rámec tohoto prohlášení proto nebude do doby ukončení smírčího jednání další informace komentovat,“ sdělil Samec.
Asi šestikilometrový tunel se otevřel letos v září po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Stavba, která je součástí vnitřního okruhu města, i s napojením na Strahovský tunel stála městskou pokladnu 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno.
Nevypořádané platby za stavbu a technologie tunelu Blanka jsou dlouhodobým problémem. O možnosti arbitráže mezi Prahou a firmou ČKD Praha DIZ se poprvé začalo veřejně mluvit vloni, kdy firma po městu žádala právě 600 milionů korun.
ČKD hlídá provoz v tunelu
Znovu o případné žalobě diskutovala v březnu rada města, a to v souvislosti s výměnou kabelů v tunelu poškozených vodou. Po sérii smírčích řízení nakonec obě strany podepsaly memorandum, v němž se zavázaly, že společně dovedou stavbu k otevření.
ČKD se v současné době stará o zkušební provoz tunelu, na starosti má i jeho údržbu. Zaměstnanci ČKD rovněž sledují provoz a dění v tunelu. Správu Blanky by měla mít firma na starosti jeden rok.
Nebezpečná ‚móda‘ v Blance. Každý den tam řidiči jezdí v protisměru |
Rozhodčí soud řešil už vloni spory mezi Prahou a stavební firmou Metrostav o nezaplacené miliardové faktury za Blanku. Stejný soud vynesl v létě rozsudek i ve sporu se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).
Blankou projel k začátku října milion aut. Strana zelených a neziskové organizace trvale kritizují magistrát za to, že chybí návazná dopravní opatření. Problémy s dopravou jsou mimo jiné v Praze 6.