LN: Jak dlouho jste akvizici plánovali a domlouvali?
Jsem v Avastu osm let a za tu dobu už proběhlo pět nebo šest vážných jednání na toto téma, ať už iniciovaných námi nebo AVG. Je proto těžké říci, kdy to začalo. Poslední jednání, která vyústila v oznámenou akvizici, jsme začali před sedmi týdny. Šlo to takhle rychle, protože se dobře známe a shodli jsme se na tom, že nás čeká lepší budoucnost, když se spojíme, než kdybychom zůstali samostatní.
LN: Co vás motivovalo ke spojení?
Velký antivirový obchod: pražský Avast koupí původem brněnský AVG |
Abychom měli větší zásah. Průmysl dospívá a to se vyznačuje tím, že se trh konsoliduje. Kyberbezpečnostní byznys byla doposud hodně lokální. Eset na Slovensku, Kaspersky Lab v Rusku a východní Evropě, Panda ve španělsky mluvících zemích a další. Bezpečnost je ale dnes velice komplexní a skutečně celosvětových hráčů tu moc není. Stejně jako už to dávno není jen o počítačích, ale o různých typech zařízení.
LN: Je to tedy pokus, jak dostat Avast do mobilů?
Je to jeden z důvodů. V osobních počítačích má Avast dvakrát tolik uživatelů co AVG. V mobilních zařízeních má ale AVG dva byznysy. Jednak ochranu koncových zařízení, což děláme i my, ale AVG má o polovinu více uživatelů. Zároveň díky akvizici Location Labs prodávají řešení přímo mobilním operátorům. Rovněž jsou úspěšnější v segmentu malých a středních firem, takže je to pro nás vstupenka do světa firemních řešení. My jim zase pomůžeme s naší obrovskou základnou uživatelů a mnohem lepší úrovní ziskovosti.
LN: Zůstane značka AVG?
Rozhodně. Jde o silnou značku. Když se podíváme na tři globálně nejsilnější značky v oblasti bezpečnosti, pak je to podle zákazníků Avast, Norton/Symantec a AVG. Stáhneme ale AVG z burzy.
LN: Jste bráni jako rivalové. Budete se nadále lišit? Například podle cílové skupiny zákazníků?
Nebyli jsme nepřátelé. Samozřejmě, nesdíleli jsme spolu zdrojové kódy, ale setkávali jsme se, bavili se spolu a radili. Budeme jako automobilové koncerny. Jedna firma, více značek. Na budoucí strategii právě pracujeme. Jsou trhy, kde dominuje Avast, například v Brazílii. Je proto možné, že někde budeme působit pod jednou značkou. Jsou ale trhy, kde budeme vystupovat jako dvě značky.
GLOBÁLNÍ OCHRÁNCI INTERNETU Z ČESKA■ 1,3 miliardy dolarů (zhruba 32 mld. korun) dá Avast, menší z obou společností, za AVG. V přepočtu na akcii jde o 25 dolarů, což je o 33 % více než závěrečná cena na newyorské burze v předvečer oznámení dohody. ■ AVG bude nadále existovat jako samostatná značka, nebude už ale obchodováno na burze. AVAST ■ Družstvo, jež bylo předchůdcem firmy, vzniklo v roce 1988. ■ V roce 2014 společnost AVG TECHNOLOGIES ■ Firma vznikla v roce 1991 v Brně, nyní sídlí v Amsterdamu. ■ Od roku 2012 působí také na burze NYSE v New Yorku. ■ V roce 2014 firmě klesl zisk téměř na polovinu – |