130 let

Diskuze

Absurdní hlasy z Paříže: Merkelová prý škodí Evropě

Postoj francouzských socialistů podporuje iluzi, že lze utrácením peněz zlepšit ekonomické poměry.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Marek Kyncl

4. 5. 2013 5:23
Evropským problémem číslo 1
Evropským problémem číslo 1 je zvyšující se závislost na importu zboží a služeb z třetích zemí. V Evropě zanikla nebo živoří celá průmyslová odvětví, což logicky vyvolává nezaměstnanost. Evropským púroblémem číslo 2 je, že jediným státem, který na dané nerovnováze profituje je (prozatím) Německo, protože jako jediné má natolik konkurenceschopné podniky, že jsou schopny s Čínou a rozvojovými zeměmi ještě několik let aktivně obchodovat a na jejich trh pronikat kvalitou svých výrobků. Příčinou tohoto jevu není pružný trh práce, ani vynikající podmínky k vyhazování zaměstnanců, protože v Německu je naopak zvykem zaměstnávat u jedné firmy několik generací. Německé firmy jsou ve stabilních, většinou rodinných, rukách a v době, kdy se nájemní manažeři v USA a v dalších zemích zbavovali své budoucnosti na úkor vylepšení momentálních hospodářských výsledků, německé podniky držely status quo. Proto ten německý mikroekonomický zázrak, který je, jak podivné, založen na poctivé práci, nikoliv na levné pracovní síle. V politické rovině je to trochu složitější. Aby zbytek Evropské unie netrpěl, je potřeba, aby se Německo o výhody symbiozy v dnešní době podělilo a, pokud již zbytku soustátí, vnucuje politiku, která je výhodná pouze pro něj, alespoň kompenzovalo ztráty, které mu tím způsobuje. Je to dobrá investice do budoucnosti, protože konkurenční výhoda Německa proti Číně bude mít jepičí život. Poté, až si Číňané v dostatečné míře osvojí německé techonologie, což bude do několika let, na Německo se vykašlou a tomu zbude jen stará dobrá Evropa. Nové a nové emise peněz, které odtékají z ECB rovnou do Karibiku opravdu nikomu nepomohou. Nepomůže ani destrukce sociálních jistot, slušné životní úrovně a životního prostředí EU. Empyricky se to potrvzuje, protože čím více "pravicových" reforem", tím věci fungují hůře. (Politiky to kupodivu utvrzuje v přesvědčení, že reforem bylo málo). Pomůže to, pokud si v Evropě znovu začneme šít trička, košile a boty, pěstovat česnek a vyrábět počítače, což jsme dělali za trvání onoho nenáviděného sociální státu lépe, než dnes. Pomůže, pokud dostatečným způsobem obrátíme pozornost k dumpingovým dovozům zboží, zhotoveného dětskými nebo otrockými rukami (možná že na strojích německé výroby). Pomůže, pokud evropští podnikatelé budou pracovat v prostředí srovnatelném s azijskými konkurenty (nikoliv ovšem tak, že práva a život lidí v Evropě budou pošlapány stejně, jako v zemích, které nazýváme ekonomickými tygry). Prostě pomůže, pokud obrátíme věci z hlavy znovu na nohy. Nepomouhou škrty v sociální oblasti protože omezují již tak stagnující koupěschopnost obyvatelstva. Nepomůže plošné snížení daní, protože povede pouze ke snažšímu odlivu nahromaděného kapitálu a zvýší již existující ekonomickou nerovnováku. Nepomůže zvyšování nepřímých daní a zdaňování práce (srovnatelné se zdaněním alkoholu a cigaret), protože zatěžuje podniky a současně omezuje vnitřní poptávku. Nepomůže prodloužení věku odchodu do důchodu, protože na trhu práce je i tak nabytek pracovních sil, tak proč tento problém umocňovat. Evropa potřebuje ke svému životu v určité míře suroviny, všechno, co se dováží z Číny a dalších rozvíjejích se ekonomik, si můžeme vyrobit sami. Je proto třeba se orientovat tam, kde se nachází těžiště přirozené symbiozy pro druhou polovinu 21- století. Tedy především na Rusko a v menší míře na Afriku.Pokud tiskneme nové peníze, měly by být použity k obnovení pracovních míst a nikoliv k finančním spekulacím. Vyškrtněme finanční trhy z financování státních dluhů a na mezibankovním trhu bude okamžitě tolik volných peněz, že banky budou prosit podniky na kolenou, aby si podniky vzaly úvěr. Zakažme spotřebitelské úvěrování, aby společnost začala používat prostředky na investice a dovolenou si občané kupovali za to, co si našetří. Donuťme telekomunikační operátory implementovat nové technologie přenosu dat tak, aby se staly masově dostupné. A vkládejme spousty peněz do prvovýzkumu typu kosmických technologií, termonukleární reakce, jaderné a kvantové fyziky a dalších odvětví, protože komerční sféra bude aplikovat dnešní vynálezy a objevy za 20 let. 
0 0
možnosti

3. 5. 2013 12:50
Ad 1. Obchodoval jste někdy?
Ad 1. Obchodoval jste někdy? Víte, co jsou režijní náklady, co je zisk? Plánoval jste někdy obchodní činnost? Dokážete rozlišovat mezi investičními prostředky a náklady na provoz? Hledal jste někdy cílovou zákaznickou skupinu, vytvářel prodejní strategii a počítal, co se stane když prodáte a co když neprodáte?Z Vaší věty mám dojem, že o obratech, nákladech a ekonomických souvislostech jste se doslechl od nějakého marxekonoma.Aby obchod mohl fungovat, musí se točit peníze. A poměr mezi náklady neurčíte Vy nebo nějaký úředník od stolu, to určí trh, protože spokojenost odběratele určuje, co se bude prodávat a v jakém měřítku.Ad 2. Co si představujete pod slovem "populistický"? Je to způsob, kdy věci nazýváme pravými jmény? Např. to, že EK s velkou slávou v Lisabonské proklamaci v roce myslím 2008 prohlašovala, že do roku 2010 doženeme a předeženeme US ekonomicky, vzdělanostně i ve vědecké činnosti? Pamatujete si na to? Co to bylo za hlášky? Populistické kecy nebo ideologické bezobsažné žvásty?Co se z těch keců urodilo? Byrokrati plánovali, plánovali až nás uplánovali. Je rozdíl plánovat obchod za vlastní prostředky a je rozdíl utrácet peníze někoho jiného na blbosti. Chápu, že to nemusíte vědět. Proč se ale pouštíte do psaní o věcech, kterým lautrnic nerozumíte? Stejně jako Vaši další kolegové, pro které je trh špatné slovo a socialismus zaklínadlo o lepších zítřcích.Kdo vymyslel a zavedl ten ekonomický humus doživota Evropanů?Pěkně Vám ten komunismus zůstal zanesen pod nechty.Vyzkoušejte se podívat na EURO, AMERO, plány na zavedení kontinentálních měn. Pouze měny a jejich pohyblivé kurzy zabezpečují správnou funkci tržní regulace. Vyzkoušejte si prostudovat také něco z obecné teorie systémů. Píšete a papouškujete Barrossovy fráze. Ani to snad po sobě nečtete.Děkuji.
0 0
možnosti

3. 5. 2013 7:46
EU je ideologický projekt,
na kterém si jisté organizace zkoušejí, jaké to je vládnout Evropě s jedinou měnou. Projevem státní samostatnosti a svrchovanosti je vlastní finanční měna. EURO je pouze jiný systém války. Je velmi vhodné podívat se na životopis paní Merkel od narození.Takže absurdní je pouze nadpis tohoto článku, jelikož to, co autor nazývá absurditou, je tvrdá realita.Kontrolní otázka: kdo je nejlepším zákazníkem bank? Odpověď: socialistické vlády. A to jsou všechny, které nutí obyvatelstvo půjčovat si od bank bez možnosti bránit se. Takže válka proti vlastnímu obyvatelstvu.Spíše mi připadá absurdní, když jeden socialista obviňuje jiného socialistu, kdo více škodí.A ještě dotaz autorovi. Tyhle věty jste vymyslel sám?citace:...podporuje iluzi, že lze utrácením peněz zásadně zlepšit ekonomické poměry;povzbuzuje politický populismus, který se šíří dnešní Evropou. Klasické politické strany považuje stále více lidí za viníky veškerého zla a hledá naději u jednoduchých – často protievropských – řešení.
0 0
možnosti

J17a60n 80Ž34i30ž19k18a

3. 5. 2013 11:08
Ano
Ano, tyto věty jsem formuloval sám. Ale bezpochyby mi je našeptávaly jisté organizace, které si zkoušejí, jaké to je vládnout Evropě s jedinou měnou. :-) Zdraví JŽ
0 0
možnosti

Avanti

2. 5. 2013 15:30
Promiňte, ale mám z Vašeho
Promiňte, ale mám z Vašeho článku pocit, že německou vládu hájite. V Německu se střída jedna idiotská vláda za druhou. Ať to byla koalice SPD a Zelených s katastrofou Hartz IV (na rozdíl od Francie má Německo velký problém s pracující chudobou). Pak koalice SPD a CDU, a nakonec současná vláda CDU/CSU a FDP, která je pro Evropu svojí idiotskou sobeckou politikou velmi nebezpečná. Naštěstí již němečtí voliči FDP odepsali.
0 0
možnosti

J36a63n 20Ž42i21ž48k73a

2. 5. 2013 14:30
Ideologický?
Dobrý den,  díky za reakci. Nemyslím, že bych se držel nějakého ideologického přístupu, spíše sázím na zdravý rozum. (Jinak článek vyjadřuje můj názor, to určitě.) Dovolil bych si pár poznámek:- Máte pravdu, že se k hospodářskému růstu nelze proškrtat. Velkého dlužníka nezachráníte, když ho necháte okamžitě zaplatit všechny dluhy. Ale nezachráníte ho ani tím, když mu budete pořád dál půjčovat (on ani třeba nebude muset všechno vracet - jako Řecko) a necháte ho žít dál, jak žil doposud. Dlužník se přece musí zamyslet nad tím, jestli by neměl omezit některé své výdaje a zda by nemohl něco prodat. Německo financuje záchranné balíčky, ale žádá restrukturalizaci - nikoliv  nějaké "tupé škrty". To je přece i v běžném životě úplně normální způsob, jak se snažíte pomoci dlužníkovi.- Chtěl bych vidět národohospodáře, který by tvrdil, že mu nejde o export. Na export se prostě musejí v menší nebo větší míře orientovat všichni, pokud nechtějí zůstat naprosto izolovaným ostrovem. Ano, vedle exportu potřebují také import. A není možné, aby všechny země měly obchodní přebytek, v tom máte pravdu. Pokud má silný, konkurenceschopný export Německo, je to proto, že má silnou, inovativní ekonomiku a například také dokázalo přizpůsobit své trhy práce. Pokud bude takových zemí víc, budou také více vyvážet a export Německa přirozeně poklesne. Logické je posilovat vlastní export, nikoliv říkat Němcům, aby omezili  ten svůj.- Souhlasím, že se objevují různé nesmyslné předsudky. Nebylo to téma mého článku, ale díky za inspiraci.Zdraví Jan Žižka
0 0
možnosti

Zk

2. 5. 2013 12:40
Hodně ideologický článek
Hodně ideologický článek obcházející to podstatné: Německo vnucuje zbytku Evropy nerealistickou politiku, která předpokládá, že všechny země se mají orientovat na export (což je logický nesmysl), politiku neopírající se o žádný ekonomický model - nikdo se ani nepokusil vysvětlit, jak by vlastně bylo vůbec možné proškrtat se k prosperitě, jaký smysl má bojovat rozpočtovými škrty s 28% nezaměstnaností - ale spíše o ideologické, morální a nakonec i náboženské předsudky (mýtus o bezbožném, prostopášném životě a askezi, tj. tvrdé škrtací politice jakožto spravedlivém trestu za naše hříchy a současně cestě ke spáse; podcenit nelze ani vliv rasistických stereotypů o líných jihoevropanech). A pochopitelně nemůžeme opomenout nezřízený apetit pravicových politiků a jejich sponzorů využít vhodné záminky a skoncovat jednou provždy s černou bestií sociálního státu.  Je ale třeba držet se faktů. Viz třeba poměr veřejného dluhu k HDP v roce 2007, tj. před vypuknutím finanční krize, která "líné" jižany donutila sanovat banky z veřejných rozpočtů, což mělo drastický dopad na výši jejich deficitů.Španělsko: 36,3 %Francie: 64,2 %Německo: 65,2 % http://epp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&plugin=0&language=en&pcode=teina225 Tohle už ovšem do báchorek o zodpovědných a pracovitých Němcích příliš nezapadá, stejně jako škrtací ideologické agendě příliš neslouží ani nedávné odhalení stran studie Rogoffa a Reinhartové, které autor ignoruje jako by se nechumelilo. Zkrátka je třeba škrtat, protože škrtání je (morálně) správné, protiargumentů podávaných "druhou stranou" i samotnou praxí se nebojme, na množství nehleďme. Co z toho, že si při tom počínáme jako středověký felčar léčící zesláblého pacienta pouštěním žilou.Pokud má někdo zájem o kritičtější pohled na roli Německa v současné Evropě, doporučuji například tuto stať Ilony Švihlíkové:http://www.blisty.cz/art/68040.html
0 0
možnosti
dekuji
Mockrat dekuji za pekny prispevek oba vime v cem je soucasny problem dobre, ze jste ho pojmenoval. Nevim, ale jestli to mnoha lidem docvakne, kam to HONEM ZA +HDP dotahli...
0 0
možnosti

Josef Novak

2. 5. 2013 12:04
ekonomika?
Řešení existuje již několik let!  Článek odhaluje absolutní nepochopení politiků o fungování ekonomiky a komicky ukazuje snahu najít viníka a svalování viny na toho "druhého zlého", kteří chtějí víc, než půjčili. Komicky se tak popírá základní princip ekonomiky, v níž každý ekonomický subjekt vždy musí dokázat vygenerovat větší příjmy, než jaké má výdaje. :)) Je faktem, že ve financím světě existuje mnoho memravneho. Ale představa, jak je uvedena, je naivní, protože nenabízí žádnou reálnou vizi (natož scénář), jak ji použít, ani jak by měla fungovat.  Zadlužení vlád nevzniká vinou "zlých bankéřů" a neschopných ministrů financí, ale zcela přirozeně vyplývá z ekonomických vztahů daného ekonomického systému (státu) v komplexním smyslu, t.j. systému ekonomiky včetně příslušné demografie, legislativy, úrovně technologie, zdravotní péče, životního prostředí kde stát už není národohospodářký subjekt, ale podnikatelský konkurent privátní ekonomice! .. Změny, k nímž objektivně ve světě došlo během posledního století, byly tak zásadní, že je existující ekonomické paradigma von Bismarcka (v Evropě) a Hamiltona (v USA) již nedokáže absorbovat a vybratelne daně potřebné náklady nestačí pokrýt. Proto státy upadají do dluhu a nemají naději se z nich vymanit bez kvalitativní změny. Protože kvalitativní změnu demografie lze dosáhnout v podstatě jediné válkou, kvalitativní změnu vývoje (technologie, vědy, délky života atd.) řízením záměrně dosáhnout nelze, zbývá jediná možnost, změnit legislativu, t.j. existující ekonomické paradigma.  Tohoto geniálního objevu, který se zcela jistě dočká světového ocenění, již lidstvo dosáhlo před několika lety a jeho autoři ho nazvali P3M (Paradigma 3. milénia). Populárně se dá označit jako EKONOMIKA BEZ DANI. Nové paradigma bylo poprvé oficiálně představeno v Ženevě na zasedání jedné z Expertních skupin Ekonomické komise OSN pro Evropu a na jiných fórech včetně ČR, ale doposud se neprosadilo. Ptáte se jistě, proč. Zde jsou důvody (zjednodušeně): A) Je natolik revoluční, že jej  politicko-ekonomičtí experti  jej nechtějí pochopit (jen málokterý to ale přizná) B) Je proti současným zájmům finančních elit C) Je proti pohodlí politických a odborářských bossů D) Je proti ekonomickým (kriminálním) zájmům některých politických a odborářských kruhu E) Je proti zájmům stabilních mocenských elit, jejichž systém profitu by změnilo (každá změna je riziko) a některé zisky odstřihlo.  Na druhé straně jsou s ním spojeny objektivně existující kvalitativní výhody a přínosy, které by vytvořilo (zjednodušeně): a) Jeho správnost je matematicky dokázána b) Existuje scénář jeho okamžitého zavedení v ekonomice s dokončením během několika let c) Výrazně by zvýšilo životní úroveň občanů d) Poskytlo by dostatek financí na celý veřejný sektor (vzdělání, zdravotnictví, obrana, bezpečnost, komunikace, doprava, důchody, sociální pomoc...) e) Podstatně by akcelerovalo rozvoj soukromé výrobní sféry a služeb f) Odstranilo by většinu nežádoucích ekonomických jevů (ekonomická kriminalita) g) Zlepšilo by péči o životní prostředí h) Zlepšilo by sociální oblast (v širších souvislostech, t.j. vc. mezilidských vztahů) i) Způsobilo by návrat většiny firem z daňových rájů j) Oddlužilo by ekonomiku během několika (jednotek) let. k) atd. atd.  Všechny české parlamentní strany a všichni významní politici jsou o P3M informováni, ale všichni do jednoho zájmy občanů a ČR ignorují, zřejmě z výše uvedených důvodů. Dokud se kvalitativní transformace a odkriminalizovani státu neujmou ve svém zájmu sami občané, k žádné změně pravděpodobně nedojde. Proto nakonec dojde k velké krizi a bohužel i k válce!
0 0
možnosti
  • Vybrali jsme pro Vás