Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Alpské lanovky míří do Česka

Česko

Sedačky „z druhé ruky“ se provozovatelům vyplatí. A tak jich přibývá

JESENÍKY Lanovka ve Filipovicích v Jeseníkách funguje teprve od ledna. Přesto na ní mnozí lyžaři už v minulých letech jeli, aniž to tuší. A dokonce v cizině. Patří k lanovkám pocházejícím z Alp, které našly nové uplatnění v Česku.

Pro provozovatele jsou „partiové“ lanovky i přes nutnou rekonstrukci výhodnější. „Je to jediný způsob, jak je vůbec možné lanovku v tuzemsku bez dotací ufinancovat. I ti, kteří získali padesátiprocentní dotaci, prožívají těžké časy, aby aspoň tu půlku dokázali uhradit,“ míní spolumajitel Skiparku Filipovice Miroslav Páral.

Repasovanou lanovku, která původně sloužila v jednom ze středisek v rakouských Alpách, provozuje první sezonu. „Podle mne jsme ušetřili takových čtyřicet procent proti tomu, kdybychom si objednali novou,“ soudí. Majitelé areálu za ni zaplatili asi 18 milionů korun -a lyžaři jsou zatím s novinkou velmi spokojeni.

Časté využívání alpských lanovek potvrzuje i provozovatel serveru www.lanove-drahy.cz Radim Polcer. „Tam už kapacitně nestačí, ale mohou plnohodnotně sloužit jinde,“ popsal. I přes nezbytnou repasi a stěhování technologie, sedaček i konstrukci stojí taková lanovka zhruba polovinu toho, co nová.

V praxi dokonce naši lyžaři a v létě turisté mohou zažít i několikeré stěhování. Příkladem je dvojice lanových drah, které přes mezistanici Čerňava spojují v Jeseníkách Ramzovou s vrcholem Šerák. Dolní úsek lanovky se sedačkami pro jednu osobu nejprve v polovině devadesátých let nahradila dvojsedačková lanovka dovezená z italského střediska Bellamonte-Alpe Lusia. Tu loni poblíž vystřídaly čtyřmístné sedačky a technologie opět z Dolomit. „Ale první italská lanovka do šrotu nepůjde. Provozovatelé s ní nahradí horní úsek,“ poznamenal Polcer.

Zástupcům Drážní inspekce, která se zabývá bezpečností nejen na železnicích, ale i na lanovkách, převozy lanovek nevadí. „Musejí splnit stejné předpisy jako ty nové,“ podotýká náměstek generálního inspektora Jan Kučera. Samotný „stroj“ lanovky není navíc příliš složitý, takže není, na čem by se zub času projevil. A mnozí z majitelů, kteří si pořídí secondhandovou lanovku, ji stejně modernizují. Ve Filipovicích například pořídili nový řídicí elektronický systém.

Samotné lyžaře sice informace o původu lanovek překvapuje, ale nevadí jim. „Alespoň jsou vyzkoušené,“ směje se lyžař Pavel Beran, který jesenické lanovky pravidelně používá. „A rozhodně jsou lepší než ty staré, například se mi líbí, že na sedačky není potřeba naskakovat, že se dají odpojit,“ tvrdí.

Také provozovatelé lyžařských středisek se shodují v tom, že milovníci zimních sportů neřeší spor stará-nová, ale spíše lanovkavlek. „I pro tuzemské lyžaře se stává rozhodujícím měřítkem komfort. A ten jim dávají v porovnání s klasickými šlepry sedačky rozhodně větší,“ zdůraznil Páral. Lyžaři si při cestě nahoru odpočinou, zatímco jízda vlekem vyžaduje přece jen jistou fyzickou námahu. Mají-li na výběr, rozhodnou se lyžaři prý jednoznačně pro sedačky.

V České republice nyní podle evidence, kterou vede Polcer, funguje 73 lanovek. Pozemní a kabinové tvoří jen menší část, většinou jde o klasické „sedačky“. Ty také patří mezi dovážené. Pro nadcházející sezonu předpokládá odborník, že vznikne šest až osm nových lanovek, u poloviny z nich využijí investoři možnost pořídit vyzkoušené zařízení ze zahraničí.

***

I přes nezbytnou repasi a stěhování stojí taková lanovka zhruba polovinu toho co nová

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč