Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

ANKETA: POCIT, ŽE NĚCO ZMĚNÍTE, JE NEPŘEKONATELNÝ

Česko

Na otázky odpovídají mladí lidé, kteří realizovali projekt Kdo jiný?. Otázka č. 1: Podle nedávného průzkumu (jeho výsledky jsou ke stažení na stránkách www.jedensvetnaskolach.cz/kdojiny) osmdesát procent středoškoláků nevěří, že mohou změnit to, co považují ve svém okolí za zásadní problém. Otázka č. 2: S jakými obtížemi jste se během realizace vašeho projektu potýkali?

Natalie Malinová

Gymnázium Elišky Krásnohorské, Praha 4 Projekt školního filmového festivalu 1. Možná že naši rodiče nás nevedou k myšlence, že bychom mohli něco dokázat ve svém okolí. Má škola je v tomto ohledu nejspíš výjimkou, neboť se o problémech v našem okolí vždy včas dozvídáme, debatujeme o nich, a pokud to jde, tak se snažíme vymyslet, jak se dá pomoci. Vše podle mě záleží na informovanosti studentů.

2. Na projektu jsme pracovali tři a půl měsíce a potíže nás tížily neustále.

Největší problém byl, když jsme večer před zahájením projektu zjistili, že jeden z pozvaných hostů leží v nemocnici. Museli jsme vybrat náhradní filmy, vyvěšovat upozornění o změně programu atd. Také často selhávala technika. Naštěstí jsme ale všechny problémy zvládli dobře.

Jitka Pýchová

SOŠ pro administrativu EU, Praha 9 Projekt peněžní sbírky pro UNICEF 1. Asi nejdůležitější je zamyslet se nad tím, co považují studenti za zásadní problém. Často slýcháme o velkých problémech, o velkých činech, o počtech zachráněných životů. Už méně se mluví o drobnostech, kterými se dá naše okolí měnit k lepšímu. Spousta z nás pak jako zásadní vnímá problémy zejména globálního charakteru, které jedinec sám ovlivnit nedokáže.

2. Realizace našeho projektu proběhla téměř bez komplikací a myslím si, že i dost úspěšně.

Jediným problémem mohla být zpočátku právě trocha té nevíry, že můžeme něčemu pomoci. Když se ale na projekt podívám zpětně, musím říct, že nakonec jsme měli opravdu nadšený a pevný tým, což se ve výsledku naší snahy hodně odrazilo.

Hugo Pelikán

Evangelický sbor Horní Krupá Projekt filmového klubu v muzeu v Havlíčkově Brodě 1. Není to problém jen u středoškoláků, domnívám se, že u pracujících lidí by průzkum nedopadl jinak. Je škoda, že si tak málo věříme. Na druhou stranu to docela chápu - pokud nemáte vlastní pozitivní zkušenost, lehko se necháte „nakazit“ obecným názorem a rezignujete. Čím více úspěšných občanských iniciativ ale bude, tím spíše se po jejich vzoru vrhneme do řešení toho, co pálí nás a naše okolí. Rozhodující je podle mě široká publicita a cílená propagace „vzorových projektů“.

2. Výraznější obtíže naštěstí nenastaly. Občas nebylo jednoduché sladit termíny přednášek s kalendářem našich hostů. Jednou také došlo k poruše projektoru.

Jaroslava Loudová

Gymnázium Jana Keplera, Praha 6 Výzkum důsledků konzumního způsobu života 1. Problém bych spíše než v myšlence zásadní změny hledala ve způsobu, jakým toho dosáhnout. Domnívám se, že právě to je pro negativní pohled současných středoškoláků klíčové.

Pokud si člověk zvolí menší cíle, které mají realističtější předpoklad být splněny, má tato cesta daleko větší šanci na úspěch.

2. Jedinou potíží bylo dát dohromady veškeré naše nápady a vytvořit z toho jednotný projekt, který by dokázal splnit své poslání. Naším cílem bylo seznámit studenty jiných středních škol s naším projektem a problematikou třetího světa.

Domnívám se, že se nám podařilo rozšířit informace, které upozorňují na problémy, které se netýkají přímo nás.

Michal Moravec

Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského, Praha 1 Projekt školního filmového festivalu 1. Víra není ten hlavní problém!

Studenti mají v tomto životním období jiné priority a svět měnit nechtějí nebo na to „nemají čas“.

Ten stav bych možná nazval „syndromem obyčejného života“.

Na prvním místě není konflikt na Blízkém východě, ale nejbližší večírek u spolužáka na chatě. Škola navíc zabírá spoustu času, a pak jsou tu záliby nebo práce vedle školy. Pokud občanská aktivita není pro člověka současně koníčkem, nemá šanci.

Obdivuji výjimky v mase, které se pravidelně angažují a snaží se dělat to, v co věří.

2. Filmový festival u nás na škole na větší překážky nenarazil. Drobné organizační problémy a domlouvání se s hosty se ani nedají počítat.

Karolína Pelantová

SOŠ pro administrativu EU, Praha 9 Projekt peněžní sbírky pro UNICEF 1. Myslím, že čeští studenti nevěří, že sami mohou něco změnit, hned z několika důvodů. Nikdo jim pravděpodobně nepoložil tu záludnou otázku: „Kdo jiný?“ Neměli důvod zamýšlet se nad tím, kdo jiný může pomoci. Kdyby to udělali, zjistili by, že jsou to právě oni, že nikdo jiný to za ně neudělá. Mnozí mají strach z neúspěchu a zklamání. Téměř všichni čeští studenti navíc znají známé „Mysli globálně, jednej lokálně“, ale jen málo z nich se ho drží.

2. S téměř žádnými podstatnými obtížemi jsem se nesetkala, až na jednu. Nikdo z nás až do chvíle realizace vlastního projektu nevěřil, že skutečně dokážeme něco změnit a pomoci jen vlastním úsilím.

Dokázali jsme to a ten pocit byl nepřekonatelný.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!