„Myslím si, že se tramvaje na Václavské náměstí vrátí. Do horní poloviny Václavského náměstí do několika let, ale do dvaceti let by se mohly objevit i na Příkopech,“ řekl radní Prahy 1 a člen komise územního rozvoje Filip Dvořák.
S návratem tramvají pod Myslbekovu sochu sv. Václava počítají i architekti z ateliéru Cigler Marani Architects. Podle jejich návrhu, s nímž před dvěma roky vyhráli architektonickou soutěž, se bude Václavské náměstí rekonstruovat. Tramvaje by přitom měly sehrát významnou úlohu jako prvek, který náměstí oživí, ale i zklidní.
„Teď je náměstí pouze slepou odbočkou z magistrály. S tramvajemi by se změnilo v živý bulvár. kde by proudil život mezi historickým centrem a Vinohrady,“ tvrdí autor vítězného architektonického návrhu na budoucí podobu Václavského náměstí architekt Jakub Cigler. Architekt je přesvědčen, že tramvaj na náměstí patří. Metro ji podle něho beze zbytku nenahradilo.
Ciglerova vize Václavského náměstí jako živoucího bulváru počítá kromě tramvají i s dvojnásobnou šíří chodníků oproti současnému stavu, vysázením dvou alejí stromů a snížením automobilové dopravy na minimum. Betonové obrubníky se zelení, kterým se za minulého režimu posměšně říkalo Štrougalovy sady, zmizí.
Podle radnice Prahy 1 je iniciátorem návratu tramvají na Václavské náměstí Dopravní podnik. Ten si nechal před časem zpracovat studii, z níž vyplynulo, že tramvaje na Václavském náměstí jsou klíčové pro spojení historického centra s Prahou 2, 5 a 10. Kromě toho je tramvajová síť v oblasti Vodičkova–Jindřišská přetížena.
Kdy se ale tramvaje na náměstí vrátí, není jasné. Podle poslance a bývalého starosty Jana Bürgermeistra to není možné dřív, než se zruší, respektive přesune magistrála za budovu Národního muzea. Tomu ale musí předcházet zprovoznění vnějšího a vnitřního obchvatu na severozápadě města. Podle posledních informací z magistrátu má být jeho podstatná část hotová do tří let.
Čekat tak dlouho není podle architektů nezbytně nutné. „Do té doby, než dojde ke změnám s magistrálou, přece může Praha 1 zahájit práce na rekonstrukci náměstí kdykoliv. Pak už by se jen napojily koleje na Vinohradskou ulici,“ míní Cigler.
Definitivně rozhodnuto není ani o trase tramvají. Návrh architektonického ateliéru umožňuje vést ji po celé délce náměstí s odbočením do Jindřišské a Vodičkovy ulice a do ulic Na Příkopě a 28. října. „Já osobně bych stál o to, aby tramvaje jezdily Opletalovou ulicí se zastávkou u Hlavního nádraží, kde citelně chybí,“ namítá Dvořák. Náklady na změnu náměstí se odhadují na 100 až 200 milionů korun. Převedení magistrály přijde na 450 milionů korun.
Auta z náměstí téměř zmizí
PRAHA -
Na Václavské náměstí se v příštích letech vrátí tramvaje. Mnozí urbanisté totiž považují za fatální chybu okamžik, kdy z něho před více než dvaceti lety zmizely a horní část náměstí proťala magistrála. Teď radnice plánuje vrátit Václavské náměstí do takového stavu, v jakém bylo dříve.
Neosvobodili nás jen Sověti a Američani. Loupeže, vraždy či znásilňování byly běžné, říká historik
Jak může skončit válka na Ukrajině? Mluví se o výměně kusu země za vstup do NATO i hrozbě „třetího majdanu“
Lobbisté uspěli, Češi přijdou o plně hrazené léky. Podle právníka ministerstvo ignoruje výroky soudů
Za guláš už přes 200 korun. Restaurace vysvětlují, proč od začátku roku opět zrychlily zdražování jídla i nápojů
Tajná česká mise do Sýrie: delegaci prozradil snímek v agentuře. Proč jednala s Asadovým režimem?
Jak velkou převahu má skutečně Rusko nad Ukrajinou? Spočítali jsme, kolik vojáků může válčit na obou stranách
Prodej bytu 3+1, 72 m2, Mladá Boleslav, ul. U stadionu
U stadionu, Mladá Boleslav - Mladá Boleslav II
4 699 000 Kč