Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Autodíly budou chybět

Česko

PRAHA Japonské automobilky připouštějí, že katastrofa může mít dopad i na české zákazníky. Pravděpodobně budou chybět některé díly, které se vyrábějí přímo v Japonsku. Čeští zástupci automobilek ale nejsou schopni být konkrétnější, protože v současnosti se teprve odhadují škody po zemětřesení a komunikace s mateřskými společnostmi vázne.

„Zatím nemáme žádné informace, ale může se stát, že budou chybět některé díly,“ říká Aleš Indra z českého zastoupení automobilky Honda. Půjde zejména o části motoru, které dodávají přímo Japonci. Nelze ale říci, kdy k výpadku dílů dojde. Přeprava trvá několik týdnů, a objednané díly tak jsou na cestě.

Největší automobilka světa Toyota Motor zastavila na tři dny výrobu, aby mohla „podrobně zkoumat jednotlivé výrobní závody a pokračovat v šetření rozsahu škod“, jak napsala ve svém prohlášení. Prioritou jsou pro Toyotu i zaměstnanci. „Chceme udělat vše, co je v našich silách, abychom k záchranným operacím co nejvíce přispěli,“ řekl Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation.

„Zatím nehrozí nedostatek dílů ani vozů kvůli tomu, jak dlouho trvá dovoz dílů z Japonska. Situaci ale stále monitorujeme,“ řekl LN Tomáš Vaněk z českého zastoupení Toyoty. Přestože automobilka ubezpečuje, že japonská katastrofa nebude mít přímý vliv na Evropu, preventivně požádala všechny závody mimo území Japonska, aby dočasně zrušily přesčasovou práci a víkendové směny. Všechny další dopady musí nejprve vyhodnotit v Japonsku a poté v Evropě.

Továrny zastavuje i Nissan. Některé budou pozastaveny do středy a další dvě až do pátku. „Zatím se řeší, jaké budou dopady. Na český a evropský trh to bude mít dopad jen okrajový. Devadesát procent dodávek přichází ze zemí, jako je Velká Británie či Indie,“ řekla Martina Jirásková z Nissanu.

Problémy bude mít i Škoda Auto. Zemětřesení v Japonsku může ovlivnit výrobu škodovek v Šanghaji, připustil Michael Oeljeklaus, který ve Škodě mimo jiné odpovídá i za aktivity značky v Číně. „Devadesát procent dílů pro výrobu vozů pochází z Číny, ale některé se do továrny v Šanghaji vozí z Japonska. Zatím nemáme informace o zpoždění dodávek, ale spojení s japonskými dodavateli jsme dosud nenavázali, situace je velmi komplikovaná,“ řekl včera Oeljeklaus. Továrny značky Mitsubishi zemětřesení nenarušilo. „Podle našich informací je možné vyrábět, v pondělí a úterý výroba běží. Dál to ale závisí na dodavatelích dílů, problémy jsou s dopravou. Těžko komunikujeme i s naším ústředím v Japonsku, protože se tam na tři čtyři hodiny vypíná elektřina,“ řekla LN Ivana Zimová, ředitelka komunikace společnosti Mitsubishi Motor CZ.

Dodávky standardních dílů narušeny nejsou, protože pro Česko a Slovensko má firma sklad v Kněževsi, dodávky dílů pro Evropu zajišťuje sklad v Nizozemsku. Nezpozdí se ani uvedení elektromobilu Mitsubishi i-MiEV na český trh, které je plánováno na druhou polovinu letošního roku.

***

Japonská auta v ohrožení *V Japonsku se i automobilky, které nebyly přímo poškozeny zemětřesením, dostávají do krizové situace. Mají výpadky proudu, nefunguje komunikace, zasaženi jsou subdodavatelé továren a kolabuje doprava. * Nedostatkem náhradních dílů tak můžou trpět i čeští majitelé vozů japonských značek Toyota, Honda, Mazda, Subaru, Nissan, Mitsubishi, Isuzu, Lexus, Infinity a dalších.

Autor: