Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

BADATELÉ BLOGUJÍ (NEJEN) O VĚDĚ

Česko

Kdo neumí, ten učí?

Nechali byste si operovat slepé střevo od chirurga, který se své specializaci vyučil ve večerním rychlokurzu? Ne? Členové Národní ekonomické rady vlády asi ano, protože doporučují: ať ve školách učí bakaláři s pedagogickým rychlokurzem.

Nemyslím, že by čeští učitelé byli špatní. Nemyslím si ani, že by byli dobří. Stejně jako u jiných oborů odmítám paušalizaci. Každá profese má svou svoloč a svou elitu. Učitelé nejsou výjimkou. Jsou mezi nimi vynikající pedagogové a odborníci. Většina tvoří to, čemu se obvykle říká „slušný průměr“. A zcela zákonitě jsou mezi nimi i učitelé podprůměrní. Tak jako jsou podprůměrní pracovníci v jiných profesích - od popeláře po lékaře.

Nevím, proč se k otázce našeho školství vyjadřuje a usnáší právě Národní ekonomická rada vlády (NERV), když sdružuje odborníky převážně z oborů ekonomických. Pedagogů je v ní pomálu, a to ještě jen vysokoškolských. Obávám se, že za katedrou střední či základní školy stáli členové NERV naposledy v roli zkoušených žáčků a studentíků. Mezi výukou na univerzitě a na základní či střední škole je propastný rozdíl a ten rozhodně nespočívá v tom, že by výuka na nižších stupních školství byla jednodušší. Spíše naopak. Zatímco na vysokých školách je styl výuky „tu máte a hlodejte si“ celkem hojně praktikován a studenti se s ním vzhledem ke svému věku a intelektu obvykle nějak vypořádají, stejný styl výuky na základní či střední škole má fatální následky. Ale tato výhrada neznamená, že by názory NERV nestály za prostudování a zamyšlení.

Karel Čapek tvrdil, že vzdělání je to, co nám zůstane, když zapomeneme všechno, co jsme se ve škole naučili. V tom by s Čapkem asi souhlasila i NERV, která konstatuje, že nahromadění faktických informací není vzděláním. Vzdělání je mimo jakoukoli pochybnost jakási mnohem vyšší kvalita osvojení nových informací. Té ale nedosáhneme tím, že rezignujeme na osvojování dat a údajů nebo je omezíme na výuku matematiky, angličtiny a základů finančnictví. POCHOPIT leptavé účinky kyseliny sírové je velmi obtížné bez faktických znalostí o síře, kyslíku a vodíku a jejich vzájemných interakcí v molekule kyseliny. ZJISTIT leptavé účinky kyseliny lze i bez těchto fakt - ale může vás to stát třeba kus prstu, což je cena nepříjemně vysoká.

Vzdělání, jakého si považoval Karel Čapek, lze dosáhnout tak, že při vzdělávání nezůstaneme JEN u faktů. Ale ta fakta tam pořád musí být. Jak chceme učit děti využívat informace tvůrčím způsobem, když bychom jim dávali těch informací jen po špetkách? O čem pak budou „tvořivě myslet“? O poslední počítačové hře, posledním oscarovém filmu, posledním zápasu fotbalové Sparty?

Celý text a další blogy najdete na www.lidovky.cz/veda

O autorovi| Jaroslav Petr, biolog lidovky.cz

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...