Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Baltské hlasy v čističce

Česko

V pražském Ekotechnickém museu v Bubenči - secesní kanalizační čistírně z přelomu 19. a 20. století - se uskutečnil v rámci letošní sezony Komorního koncertu Berg pátý z jeho koncertů: Baltské hlasy s díly pobaltských skladatelů pod taktovkou kmenového dirigenta a zakladatele Petera Vrábela.

Většina návštěvníků využila možnosti prohlédnout si útroby kdysi jedné z nejprogresivnějších čističek vod a dozvěděli se, že na pracovišti u česel se tu a tam zachytil zlatý řetízek. V analogii s programem koncertu byla oním zlatým řetízkem na česlech soudobé hudby úvodní skladba De profundis mladičké litevské skladatelky a klavíristky Raminty Šerkšnyte (* 1975), jejíž „hlas z hlubin“ -vlny hudebních ploch zádumčivě pochmurné, meditativní, tajuplné, ale i dramaticky atakující - měly v monumentálním prostoru haly s vědomím hloubky podzemního systému stok emocionálně silný náboj. Orchestr hrál technicky přesně a sehraně. Další skladby už takového vzepětí nedosáhly. Ať to byla symfonie lotyšského skladatele Peterise Vaskse (* 1946) Voices, kde pohybové kreace Mirky Eliášové působily neorganicky a spíše odváděly pozornost, nebo světová premiéra Nocturne with Ray Michala Nejtka, v níž se vytratila intimita nočního rozhovoru s básníkem Raymondem Carverem.

Katedrála technického pokroku

Berlínská mše estonského skladatele Arvo Pärta (* 1935) doplatila na nepřesnosti v souhře, dobře se však uplatnil komorní smíšený sbor Canti di Praga. Spojení hudby s pozoruhodnou architekturou i akustikou ovšem zafungovalo a Berg záměr „vody a očisty“ zužitkoval beze zbytku. Vysokánská nadzemní hala čističky, zbudovaná vlastně jako „závaží“, aby při záplavách svou tíhou vyrovnávala tlak spodní vody, byla katedrálou víry v technický pokrok, uvozující 20. století - a dokonalou kulisou pro uměleckou reflexi proměn, které následující časy přinesly. A bylo nabito: v prostoru pro asi 400 sedících posluchačů ještě spousta návštěvníků byla ráda, že mohla alespoň stát.

„Značku“ Berg se daří od roku 1995 budovat úspěšně a v českém kulturním prostředí má svůj specifický zvuk. Práce Bergu na vytvoření rozpoznatelné „obchodní značky“ je příkladem k doplnění učebnic marketingu - kde způsob, jak „prodat“ svou podstatou nekomerční produkt, jehož je soudobá „vážná“ hudba ukázkovým příkladem, nenajdeme: pokud nepřidáme posedlost cílem, dravost a energii mládí, profesionální znalost řemesla a víru ve smysl svého konání.

Autor: