Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Banky chtějí vzdělané klienty

Česko

PRAHA Jak sestavit rodinný rozpočet? Kdy je výhodné si půjčit? Do čeho investovat? To vše by se měly v praktické formě naučit děti již na základní škole. Pomoci by jim v tom mohl nový osmidílný kurz finanční gramotnosti, který pro učitele a žáky připravila Česká bankovní asociace (ČBA). Od včerejšího dne si ho zájemci mohou zdarma stáhnout na adrese www.financnivzdelavani. cz.

„Odpovědný klient je pro banky vždy lepší než ten, který nedokáže odhadnout své možnosti, a pak má potíže splácet půjčky. Navíc finanční gramotnost bude lidi odhánět od lichvářů,“ zdůvodnil náměstek výkonného ředitele ČBA Jan Matoušek, proč se asociace do projektu pustila. Jeho cílem je proto dostat finanční vzdělávání do pravidelné výuky co nejjednodušší formou. „Na trhu sice již nyní existují různá skripta či učebnice pro výuku finanční gramotnosti, ale přípravu na jednotlivé hodiny si učitelé musí udělat sami. To přitom může být bariérou, která brání rychlejšímu zavádění vyučování finanční gramotnosti na školách,“ řekl Matoušek. Právě tuto překážku by nově připravené materiály měly podle ČBA odstranit. Podklady totiž obsahují nejen správné odpovědi, ale i dodatečné informace nad rámec znalostí, které jsou určeny pro žáky. „Učitelům tak odpadá pracné dohledávání informací, které je často vedlo k tomu, že v rámci výuky věnovali více času například sociologii nebo politice,“ řekla Veronika Vítková, spoluautorka projektu.

S tím souhlasí i Michaela Dvořáková z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. „Řada učitelů by chtěla učit o financích, ale neví, jak to uchopit. Metodické pokyny ministerstva školství jsou totiž velmi povrchní,“ uzavřela. A právě odbornost a praktičnost jsou další výhody připraveného kurzu.

„Málokterá učebnice pojednává o této problematice tak podrobně. Tento materiál navíc ukazuje konkrétní situace,“ řekla Dvořáková. Chybou většiny stávajících publikací je podle ní fakt, že se žákům snaží například vštípit, že je dobré ušetřit peníze, ale již nedávají návody na to, jak ušetřené prostředky investovat. Kurz je rozdělen do osmi pracovních listů s metodickými pokyny. První čtyři listy seznamují děti hlavně s penězi a jejich funkcí a učí například, jak sestavit rodinný rozpočet. Další čtyři listy jsou věnovány úloze bank nebo bezpečnému placení s platebními kartami.

Autor: