Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Banky lákají na chytré kreditky

Česko

Banky nyní opatrně vydávají nové kreditní karty. Raději stávajícím klientům nabídnou další služby

PRAHA Banky při vydávání kreditních karet v posledních měsících hodně přitvrdily. Finanční domy již zdaleka nejsou tak benevolentní jako dříve. Zájemce si pečlivěji prozkoumají a více než na množství vydaných úvěrových karet se banky soustředí na to, aby klienti u nich využívali co nejvíce dalších přidaných služeb. Trendem se tak stávají co-brandové kreditní karty.

Dřívější praxe, kdy banky masivně vydávaly kreditní karty a samy je posílaly klientům, je dnes již minulostí. Důvodem změny přístupu ke kreditním kartám je samozřejmě ekonomická krize a s ní spojená narůstající insolvence domácností. Banky jednak silně přibrzdily s ochotou vydávat kreditní karty a ty karty, které nejsou používané, zase postupně vyřazují. Například Česká spořitelna meziročně počet kreditních karet zredukovala o bezmála sto tisíc kusů. Dnes tato banka eviduje asi půl milionu kreditních karet.

Nabídnout ke kartě něco navíc Trendem poslední doby v oblasti kreditních karet jsou bonusové a co-brandové karty. Jejich společným znakem je, že klient u nich získá další služby. Jde zejména o nejrůznější věrnostní programy, slevy ve vybraných obchodech či další výhody.

Povědomí o co-brandových kartách je však mezi Čechy stále nízké. Většina Čechů netuší, že co-brandová karta vzniká ve spolupráci banky s dalším partnerem (společností) z komerční sféry. Při platbě touto kartou klient získává různé slevy, výhody či například bonusové body, které může proměnit za konkrétní zboží či slevu u partnera co-brandového programu. Pokud klient může kartu využívat u více partnerů (například když získá slevy u více obchodů), jde o bonusovou kartu.

Nejvíce žádané jsou slevy A právě na vydávání těchto dvou typů karet se bankovní domy v poslední době nejvíce zaměřují. „Co-brandové kreditní karty tvoří zhruba 40 procent našeho portfolia kreditních karet. Zájem o tento typ karet přitom neustále narůstá,“ uvedl Marek Dostál, ředitel segmentu kreditních karet Citibank. „Klienti totiž hledají i ve finanční oblasti produkty, které jim přinášejí něco navíc. Jednoznačně nejvíce lidé slyší na benefity v podobě finančních úspor,“ doplnil Dostál.

Co-brandovou kreditní kartu mají v nabídce i další banky. Jde například o Komerční banku, která spolupracuje s mobilním operátorem T-Mobile. Tyto karty naleznou klienti také u UniCredit Bank. Ta kupříkladu spolupracuje s penzijním fondem AXA, pojišťovnou Generali či Škodou Auto. Například karta VISA AXA umožňuje držiteli za platby získávat příspěvky na účet penzijního připojištění, a to ve výši jednoho procenta z každého nákupu.

Nabídnout klientům u kreditních karet něco navíc proklamuje také Česká spořitelna. V jejím případě se jedná o bonusovou kartu, kde klienti získají slevy v celé řadě obchodů. „Již více než rok všechny nově vydávané kreditní karty mají podobu chytré, tedy bonusové karty,“ uvedla Pavla Langová z tiskového oddělení České spořitelny.

***

Finance Kolik je v Česku platebních karet

(počty v kusech, ke 30. 6. 2009)

Typ karty MC MC Maestro Visa Visa American Ostatní Celkem

Electronic Electron Express

Debetní karty 884 465 0 1 397 696 994 939 3 928 271 17 395 7 033 7 229 799

Kreditní karty 654 238 62 929 0 154 434 374 121 0 231 1 245 953

Jedná se o bankovní platební karty (vydavatelem je bankovní dům). Nejsou zde obsaženy karty, které vydávají ostatní společnosti (například splátkové firmy).

Zdroj: Sdružení pro bankovní karty

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...