Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Brňané si kupují společná auta

Česko

Car-sharing – Brno se pokusí podpořit systém, při němž se místní občané dělí o auta

BRNO Car-sharing čili společné využívání automobilů je jeden z moderních i ekologických způsobů dopravní služby ve městech. Brněnská radnice by ráda podpořila jeho rozšíření.

„Mohli bychom například vyhradit neplacená parkovací místa nebo službu propojit s městskou hromadnou dopravou,“ plánuje náměstek primátora Martin Ander.

Princip car-sharingu je jednoduchý: jedno vozidlo využívá několik lidí tak, jak potřebují. Počet aut ve městě se tak sníží, což znamená menší zátěž pro životní prostředí, nezablokované komunikace i třeba méně starostí s parkováním. V moravské metropoli podobnou službu nabízejí především dvě občanská sdružení, Autonapůl a Autodružstvo. Dohromady mají šest aut, která ve výsledku využívá bezmála stovka lidí.

„Klíčové slovo je komfort. Máte nepřetržitý přístup k servisovanému autu, aniž byste se o něj museli starat.

Naši členové složí jen vstupní vratný poplatek a pak za kilometr platí pět až šest korun podle typu auta, “ popsal Stanislav Kutáček ze sdružení Autonapůl.

Podle výpočtů odborníků i zahraničních zkušeností je car-sharing ideální pro ty, kteří nepotřebují auto denně a ročně najezdí do patnácti tisíc kilometrů.

„Zákazníci car-sharingu jezdí méně často a najezdí méně kilometrů, než když se rozhodnou automobil vlastnit. Pokud si totiž auto někdo koupí, snaží se ho pak využívat co nejvíce,“ upozornila na jeden z aspektů Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku. I když už nyní je Brno mezi tuzemskými městy „velmocí car-sharingu“, radní by rádi službu podpořili ještě víc. Jako vzor vidí německé Brémy, kde využívá car-sharingu na 5600 uživatelů, čímž se podařilo nahradit asi tisíc aut.

„Možnost sdílení automobilů je v Brně reálná a dovedu si ji představit i jako součást MHD. Záleží ale na tom, jak pokrokové myšlenky lidé mají,“ míní Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu. Problém s individuální autodopravou se tak sice podle něj nevyřeší, ale „každá alternativa má smysl“.

Někteří lidé systém určitě nevyužijí.„Automobil potřebuji k zaměstnání a neumím si představit, jak by se lidi v praxi dohadovali, kdo zrovna bude mít přednost,“ řekl v anketě LN projektant Petr Morávek.

***

Pokud si někdo auto koupí, snaží se ho pak využívat co nejvíce.

Autor: