Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Byli jednou dva přátelé malíři

Česko

Pražská Galerie Smečky zopakovala svůj již osvědčený kurátorský projekt vystavit díla dvou umělců najednou. Tentokrát je to tvorba malířů Františka Doležala a Karla Valtera.

Předešlá, obdobně pojatá expozice, představující Pavlu Aubrechtovou a Vladimíra Gebauera, obsahovala přes svoji odlišnost jistou „pojící nit“. Stejně je tomu i u výstavy s názvem František Doležal a Karel Valtr - dva přátelé malíři. Jakkoliv působí Karel Valter na diváka svým díly optimističtěji a volbou barev i divočeji, tlumenější kvaše Františka Doležala mají stejný náboj, jen položený v jiné rovině.

Oba umělci se narodili před sto lety, jejich životní cesty, jak tvůrčí, tak lidské, se prolínaly, formovalo je stejné společenské ovzduší a tehdejší výtvarný svět. Záměrně, a to je na výstavě nejzajímavější, jsou tentokrát prezentováni z jiného úhlu než obvykle. A to jako tvůrci osobitých koláží a kvašů. Oba v tom vynikli a u obou lze opět najít, byť velmi skrytou, paralelu.

Díla Františka Doležala v sobě mají napsáno to, co i autor ve své tváři. Zamyšlení se nad věcmi obecnými, které obklopují všechny bez rozdílu postavení i různě silné snahy jim uniknout. Duchu děl odpovídají i názvy: Tíha odpovědnosti, Zkouška...

Valtrova tvorba, ač na první pohled veselejší a jásavější, v sobě nese stopy z prožitků v Buchenwaldu, odkud se vrátil v květnu roku 1945 s nutnou potřebou vše ze sebe „vymalovat“. Když měl v roce 1947 v divadle E. F. Buriana výstavu, František Doležal k ní řekl, že „Valtrovy barvy zaplály, tvary se přetavily do nových forem...“.

Fascinace poli a lesy Také v tváři Karla Valtra, zvěčněné na černobílé fotografii, jsou patrny odrazy jeho tvorby a naopak. Valtr, rodák z jižních Čech, má i v pozdním věku úsměv šibala, který těžší momenty života balí do humoru a ironie. Člen českobudějovické umělecké skupiny Linie byl orientován od počátku avantgardně, tíhnul k divadlu i hudbě, fotografoval, experimentoval.

Nikdy ho však nepřestaly fascinovat dva motivy – pole a les. Zůstal v jižních Čechách, v krajině, do jejíž siluety vtiskával cit i zamyšlení nad zákonitostmi lidského bytí. Nevyhýbal se ani motivům z Itálie, Paříže, Řecka, zaujaly ho i osobnosti, které obohatily svět (Newtonův zápisník). Inspirace rodnou krajinou však byla nejsilnější. „Poznal jsem, že jen určitá krajina či příroda mi dává nejlepší možnost uvolnění, nejvíc mne podněcuje k tvoření. Proto jsem si zamiloval severní Táborsko, Kaplicko...,“ napsal Karel Valter.

Rovněž Františka Doležala, známého také jako zakladatele a dlouholetého vedoucího Galerie Vincence Kramáře v Dejvicích, uchvátila příroda, zejména Litoměřicko a České středohoří. Přidaly se však i jiné prvky jako městská periferie, inspirace poezií a další...

Rodák z Kostelce nad Orlicí, který později přesídlil do Prahy, je svým malířským dílem řazen k tradici české imaginativní malby 2. poloviny 20. století. Prošel složitým uměleckým vývojem, který kopíroval jeho osobní zájem o vše nové, aniž by opomíjel životní pravdy a zásady. Výběr z jeho kvašů, který lze viděl v Galerii Smečky, vypovídá o Doležalovi mnohé. I ty rozměrově nejmenší mají silný motiv umocněný formou a barvou.

Oba autory, jejichž tvorba bude ve Smečkách vystavena do 28. srpna, spojuje kromě celoživotního přátelství také touha experimentovat a vyjadřovat silně emotivní pohnutky. Valtr s větším nadhledem a modernitou, Doležal s citelnější vazbou ke klasickému podobenství.

Autor:

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč