Úterý 18. června 2024, svátek má Milan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Exkluzivní žebříček: Apple je nejdražší značka na světě

Ekonomika

  3:03
Značka Apple je opět nejsilnější. Podle exkluzivního žebříčku společnosti Millward Brown, který má server Lidovky.cz k dispozici, je její hodnota 182,9 miliardy dolarů. Pořadí ovládla již podruhé za sebou. Radovat se může i Facebook, který byl podle analytiků ještě před vstupem na burzu nejrychleji rostoucí značkou.

Mimořádná tisková konference firmy Apple foto: ČTK

Růst nejsilnějších značek nezastavila ani nejistá ekonomická situace. Svědčí o tom mimo jiné i tom, že prvních deset firem si postavení více méně udrželo. Jen IBM na druhém místě předstihlo Google. Mírně si pohoršily také telekomunikační firmy AT&T a China Mobile.

Nejhodnotnější globální značky pro rok 2012
PořadíNázev firmyHodnota značky v r. 2012 (v mld. $)
1.Apple (technologie)182,951
2.IBM (technologie)115,985
3.Google (technologie)107,857
4.McDonald's (fast food)95,188
5.Microsoft (technologie)76,651
6.Coca-Cola (nealko nápoje)74,286
7.Marlboro (tabákové výrobky)73.612
8.AT&T (komunikace)68,870
9.Verizon (komunikace)49,151
10China Mobile (komunikace)47,041

"Značky jsou pro své vlastníky jakousi pojistkou," říká Eileen Campbell, globální ředitelka výzkumné agentury Millward Brown. "I přes pokračující období ekonomické nestability, politické nejistoty a množících se přírodních katastrof, které zasáhly značky v různých odvětvích, celková hodnota nejsilnějších světových značek v mnoha kategoriích stále narůstá, a tak jsou schopny zajistit svým firmám stabilitu."

Výzkum BrandZ Top 100 nejhodnotnějších světových značek sestavuje pořadí prvních 100 značek dle jejich dolarové hodnoty. Tým odborníků ji zjišťuje kombinací analýz finančních údajů a síly značky z hlediska vztahu se zákazníky.

TOP 100

V rozmení let 2006 a 2012, kdy Millward Brown žebříček sestavuje, vzrostla souhrnná hodnota nejhodnotnější stovky společností na 2.4 bilionu dolarů.

"Značky zajišťují svým vlastníkům konkurenční výhodu, ospravedlňují vyšší cenu a také představují jakýsi ochranný val pro případ krize nebo ekonomických turbulencí," vysvětluje David Roth z WPP. "Apple pokračuje v inovacích a zachovává si svůj status ‘luxusní’ značky, čelí však budoucí velké konkurenci v podobě Samsungu," popisuje Roth. Podle něj jihokorejská firma boduje především díky řadě Galaxy a úspěšně tak útočí na Apple. "Profiluje se jako ‘cool‘ alternativa k všudypřítomnému iPhonu a přitom je k mání za rozumnou cenu," myslí si Roth.

Autor:

Nejlepší tip na letní grilovačku: Bez něj se neobejdete
Nejlepší tip na letní grilovačku: Bez něj se neobejdete

Ajvar skvěle dochutí všechny grilované pokrmy. V redakci jsme vyzkoušely jemný i pálivý Ajvar, který se hodí k masu i zelenině. Jaké recepty se...