Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Architektura na ocet, která stojí za vidění. Prohlédněte si návrhy dánského studia pro Česko

Sál do šuplíku. Projekt dánského ateliéru Henning Larsen Architects skončil v soutěži na ostravský koncertní sál až druhý. Navrhli poměrně nenápadný vstupní portál, to hlavní přenesli až do prostoru za stávajícím domem kultury. Studio neuspělo ani v případě pražské filharmonie, nyní v trojici finalistů bojují v soutěži o úpravu okolí pražského hlavního nádraží. foto: VIZUALIZACE HENNING LARSEN ARCHITECTS

Architektonické soutěže přinášejí zadavatelům možnost širokého výběru, mohou volit to nejlepší z možného. Jenže řada návrhů od světoznámých architektů zůstane na ocet.
  10:00

V soutěži na budoucí podobu okolí pražského hlavního nádraží se mezi trojici finalistů dostalo i dánské studio Henning Larsen Architects. Ti dělají velké projekty prakticky po celém světě, od Ameriky přes Evropu a Asii až po Austrálii. Jejich reference ukazují, že mají co nabídnout v případě úpravy i po nedávném zlepšení stále nevábného okolí pražského hlavního nádraží.

Získat významnou zakázku v Česku se jim však nedaří, i když se o to dlouhodobě pokouší. Neuspěli se svým návrhem budovy filharmonie pro Ostravu (skončili druzí) a později ani s tou pro Prahu (to nebyli ani v užším finále).

Dánové se v Ostravě výrazně lišili od návrhu, který nakonec zvítězil. Studia Steven Holl Architects a Architecture Acts z New Yorku navrhli futuristický sál v organickém stylu. Proti tomu Dánové zůstali z ulice velkolepí a zároveň pokorní a snažili se co nejvíc splynout s vedlejším domem kultury. Podle hesla vpředu byznys, vzadu párty se odvázali až v parku za budovou, kde naplno rozvinuli moderní architekturu.

Což je vlastně otázka mnoha těchto soutěží. Tedy zda chceme, aby každý, kdo kolem pojede autem, hned poznal, že je tam velkolepá architektura. Nebo zda si ji chceme schovat pro návštěvníky sálu, případně pro ty, kteří se vydají na procházku do parku.

Autor: