23. září 2018 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Evropa je plná zlevněných aut. Dealeři se snaží udat desítky tisíc ,přebývajících’ kusů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 67Diskuse
Tisíce škodovek stojí na letišti v Milovicích. Čekají v „řadě“ na homologaci. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tisíce škodovek stojí na letišti v Milovicích. Čekají v „řadě“ na homologaci. | foto:  Dan Materna, MAFRA

BRUSEL/PRAHA Prodej automobilů v Evropě se v srpnu zvýšil o třetinu. Na poslední chvíli se registrovaly vozy se starými emisemi. Dealeři se nyní snaží desítky tisíc těch „přebývajících“ udat. Zájemci o auto se tak mohou dostat na lepší ceny.

Srpen je pro prodejce automobilů normálně nejospalejším měsícem roku. Jen málo firem nebo domácnosti právě v tuto dobu řeší nákup nového vozu. Letos byla situace ale zcela jiná. Dealeři měli mimořádně napilno. Prodeje aut v Evropské unii meziročně vzrostly o 31 procent, prodalo se tak o 270 tisíc automobilů více než loni.

Velkou část těchto vozů si ale nikdo nekoupil. Dostaly jen poznávací značky kvůli novému měření emisí. Vozidla se starým schválením k provozu musela být prodána do konce srpna. „Některé automobilky nabízely vozy za extrémně atraktivní ceny,“ stojí v prohlášení Evropské asociace výrobců automobilů ACEA k srpnovým číslům.

„Srpen není odrazem situace na trhu, ve velkém se čistily sklady, trh se předběhl,“ popisoval na setkání s novináři obchodní šéf české prodejní sítě Škody Auto Miroslav Bláha. Prodejní čísla tak vůbec nejde brát jako ukazatel úspěšnosti jednotlivých automobilek. Některé z nich musely narychlo udat desítky tisíc aut, jiné tento problém neměly, prodávaly normálně. Například prodeje Škody nevybočují z dlouhodobých výsledků, naopak třeba Kia, Nissan, Renault nebo Volkswagen prodaly jen v Česku v srpnu násobně více aut než před rokem.

Zánovní auta se slevou

Kde tato mimořádně prodávaná auta jsou, ukazují například autobazary. Jen na evropském inzertním serveru Auto Scout 24 je nyní v nabídce 115 tisíc aut s takzvanou denní registrací. Jde prakticky o nové, letos vyrobené vozy, které dostaly jen značky, aby se stihla registrace kvůli emisím nebo aby si dealer či importér mohl udělat čárku za splnění svých cílů. Oproti novým autům mají jen tu nevýhodu, že už mají předchozího majitele. Výhodou je výrazně nižší cena než u aut bez registrace. Slevy v desítkách procent proti běžným ceníkům jsou prakticky standardem.

Hodně vozů přihlašovali samotní importéři. V Česku nejvíce Hyundai, který v průběhu srpna sám na sebe zaregistroval 262 vozů, tedy více než desetinu všech prodejů značky. Nárůst je znát i u leasingových společností a také u autopůjčoven, které využily šance obnovit své vozové parky za výhodnější ceny. Ve velkém na sebe vozy registrovali i jednotlivý dealeři.

Přesycený trh

V Česku jsou tyto takzvané taktické registrace běžnou praxí. Auto se pak se slevou prodá jako předváděcí, i když je nejeté, nebo se vyveze na velké západoevropské trhy, kde obvykle není problém pár tisíc vozidel udat.

Teď je ale situace jiná. Nadbytečných automobilů je více, a to téměř ve všech zemích Evropy. Prodat zaregistrovaná vozidla tak bude těžší. Automobilkám navíc hrozí, že jim tyto vozy budou ubírat zákazníky z dalších měsíců.

Z německé automobilky BMW přímo zaznívá, že to bude tlačit ceny aut dolů i ve zbytku roku. O zákazníky bude větší nouze, ten si může vybírat i z desítek tisíc předregistrovaných aut, kterých jsou nyní plné autobazary.

Poradenská společnost EY předpokládá, že tato situace bude trvat ještě několik měsíců, než se trh zase vrátí do normálu.

Automobilky mají navíc problém s tím, že nové měření emisí je mnohem složitější než dosud a pro řadu svých vozů nemají dosud potřebná povolení k prodeji.

Například koncern Volkswagen tak proto akcionáře varoval, že své prodejní cíle letos nesplní. Škoda Auto, které je součástí této skupiny musí část aut vozit na letiště v Milovicích. K zákazníkům zamíří, až projdou všemi potřebnými testy.

Tlak na cenu může zvyšovat i napětí na světových trzích kvůli americko-čínským obchodním válkám. Pokud budou mít negativní dopad na prodeje automobilů, budou tlačit dealery k dalším slevám.

  • 67Diskuse