Už několik let se na veletrhu CES výrazně prosazují auta a další dopravní prostředky. Začalo to s nástupem trendu elektromobility, ale jasně se ukazuje, jak se svět spotřební elektroniky, digitální techniky a osobní dopravy propojuje. Trend aut, která mají sloužit spíš jako služba než jako objekt touhy, akcentuje i letošní CES.
Auta neauta
Propojení různých světů například ukazuje futuristický koncept Mercedes-Benz Vision AVTR, který firma představila ve spolupráci s režisérem Jamesem Cameronem a jeho Avatar Films. Studie vozu má demonstrovat možnosti směřování německé značky v oblasti trvalé udržitelnosti, design i provedení propojují řidiče výrazněji sjeho okolím. Auto především ukazuje koncept nových článků baterií založených na grafenové technologii. Tyto baterie se kompletně obejdou bez vzácných kovů a dalších cenných materiálů. Baterie jsou plně recyklovatelné, lze je dokonce kompostovat.
VIDEO: Model Tesly Cybertruck poprvé zachycen v běžném provozu. V ulicích vypadá ještě více futuristicky |
Korejská automobilka Hyundai zase překvapila spoluprací se společností Uber na jejím projektu autonomního aero-taxi Uber Elevate. Hyundai vyrobí letouny S-A1, které jsou schopny vertikálního vzletu i přistání. Poháněny budou elektřinou, maximální cestovní rychlost bude 290 km/h a dolet asi sto kilometrů na jedno nabití. Létat se má ve výšce 300 až 600 metrů. Zprvu bude se stroji létat pilot, ale počítá se s přechodem na plně autonomní provoz.
A new world of mobility. Meet the VISION-S prototype vehicle. #SonyCES https://t.co/HFFViFIbm4 pic.twitter.com/6PseZEobbJ
— Sony (@Sony) January 7, 2020
Vlastním automobilem šokovala i společnost Sony. Elektronický gigant tak trochu vypálil rybník všem ostatním technologickým firmám, u kterých se o přípravách vlastního vozu kdysi spekulovalo – třeba Googlu či Applu. Sony ale svůj elektromobil Vision-S, který postavilo ve spolupráci s koncernem Magna, vyrábět nehodlá. Vůz slouží jen jako prostředek k demonstraci schopnosti různých divizí Sony směrem k automobilovému průmyslu: od infotainmentu, hudby a zábavy na palubě přes senzory hlavně v podobě kamer až po záměr pomoci s využitím technologie lidaru pokroku v autonomní mobilitě.
Hračky i praktické drobnosti
Na CES se ale také ukazují produkty a řešení, které mají realitě samozřejmě podstatně blíže než koncepty futuristických automobilů. Koncern Bosch tak například ukazuje vývoj v oblasti čelních skel. Technologie Virtual Visor s displeji z tekutých krystalů v čelním okně zabrání oslnění řidiče, a tím zvýší bezpečnost provozu.
Displeje všeho druhu jsou vůbec dalším důležitým trendem letošního CES. Francouzská společnost Hap2U předvedla prototyp chytrého telefonu s vlastním „plastickým“ displejem s hmatovou odezvou. Tlačítka a různé textury na displeji telefonu tedy působí pod prstem realisticky. Technologie vypadá již docela odladěně a mohla by brzy zamířit do výroby.
Velkým tématem letošního roku jsou i ohebné displeje. Na CES to ukazuje třeba Lenovo, které představuje malý počítač ThinkPad X1 Fold s ohebným třináctipalcovým displejem a přídavnou Bluetooth klávesnicí. Po složení jde o velmi kompaktní přístroj, který přitom nabízí v rozloženém stavu vcelku obvyklou pracovní plochu. Novinka už zná i svou mezinárodní cenu, stát má 2499 dolarů, tedy v přepočtu asi 56 500 korun bez DPH.
Elektro Frankfurt: Hyundai má futuristický koncept a ukazuje dobíjení vodíkem |
Podobně je pojatý i prototyp Dell Concept Ori a vlastní vizi notebooku s ohebným displejem předvádí i Intel. Jeho koncept Horseshoe Bend je výrazně větší než přístroje od Lenova a Dellu, rozložený displej má úhlopříčku 17,3 palce a ve složeném stavu se blíží velikosti klasického laptopu.
CES je také plný různých nových televizorů a chytrých telefonů. Zařízení těchto kategorií tu prezentují třeba Samsung, LG, nebo čínská TCL, která začíná být v poslední době vcelku ambiciózní.
Neobvyklé novinky se ale objevují i v jiných oblastech. Tak třeba nenápadný chytrý zámek Alfred ML-2 je nejspíš první komerčně dostupné zařízení, jež využívá technologii vzdáleného bezdrátového nabíjení Wi-Charge. Novinka je ale dost drahá, vyjde na 699 dolarů, tedy více než 15500 korun bez daně. Ani speciální lampička, která má usnadnit čtení dyslektikům, nebude levná. Zařízení Lexilife bude v prodeji zhruba v polovině roku a stát má 550 dolarů (necelých 12500 korun bez daně).